lördag 2 september 2017

Skörda-frysa-skörda-frysa


Jag brukar varje år fröså salladslök, det gjorde jag även iår. Men för första gången har jag även satt sättlökar.

27.5.2017 Satte sättlökar på odlingslotten.

16.7.2017 Löken växer på och runtom börjar ringblommor och tagetes breda ut sig och slå ut sina blommor.
Hittade ingen bild på hur det sett ut senare... Tagetesplantorna blev riktigt stora och buskiga. Ringblommorna är enorma och rosenskäran ska snart börja blomma.

Mina sättlökar satte jag ute på odlingslotten och kantade med liten tagetes, ringblommor och rosenskära. Satte dubbelvikt fiberduk ovan tills de hade växt till sig. Inte bara för att hålla jämnare temperatur, utan även för att stänga ut fåglarna. På våren är fåglarna riktigt envisa med att plocka upp lök och småplantor.


Helt nöjd med min skörd!
Hittills har jag plockat hem lök i tre omgångar, men ute på lotten finns nog en del att skörda ännu. Det är nästan så att jag får leta efter dem när både ringblommor och tagetes lagt sig efter sensommarens regnskurar.

Vad gör jag med skörden?

En del av löken har jag satt på tork, en del används direkt i matlagningen, en del används till mina tomat-chilisylter och Gurksallad. Resten förvaras färsk i kyl för kommande behov och resten hackar jag ner och fryser. Det som ska frysas har jag sorterat med blasten skillt.
Det som ännu är oskördat har ganska nervissnad blast, så mycket mera grönt får jag inte. Blasten är perfekt att slänga ner i slutskedet när man gör soppor och grytor. 


Ett par gånger har jag kommit ihåg att fotografera skörden, med mobilen dock...



Film från min odlingslott hittar ni HÄR!

Under etiketten "skörderecept" hittar ni inlägg med recept från några av årets skördar mm.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Schyssta lökar, finns massor nu som jag ska testa nästa nästa år!! Vi ses i kväll!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen