fredag 22 juni 2018

Fiberdukstunnel på odlingslotten

Äntligen tog jag mig tid att åka ut till odlingslotten för att få ut lite kålväxter här också. Har drivit upp en hel del olika kålväxter, men bara ett fåtal är utplanterade.

Idag är det den långa bädden, där jag hade potatis förra året, som ska stå som värd för en del av kålen och broccoli.


Jag har kål som är både bredsådda och i pluggbrätten.
De i pluggar är mycket enklare att hantera vid utplantering och risken att dra av rötterna är mindre.


Första delen av bädden står för romanesco, i mitten blev det Savoykålen 'Vorbote 3' och på andra änden avslutades med broccoli 'Ramoso calabrese'. I mitten har jag satt ut några plantor av lila kålrabbi i rad. Tänkte att de hinner växa och skördas bort innan kålen blir för stor. Man vill ju utnyttja hela ytan liksom..




I vinkelbädden längst bak här på lotten växer lök iår, vanlig gullök 'Stuttgarter' och banancharlottenlök 'Bamberger'.

De är satta i ojämna grupper för att ge plats åt lite blommor.
Hit har jag planterat ut ringblommor, liten tagetes, vit blåklint, mix färg av lejongap och rosenskära. Det finns ännu rum här, så jag ska fylla på nästa gång jag åker ut dit.


Sättlök och ringblommor

 När kålplantorna var planterade täckte jag in jordytan med gräsklipp.
Detta ska göra det enklare att sköta ogräset, hålla bättre fuktighet i jorden och gödsla den, delvis tackvare maskarna som gillar att mumsa på gräset.



Sen var det dags att dra på den 5 meter långa tunneln.
Den var så exakt som det kan bli. Bädden är inte mätt, utan bara gjord på högt förra året. Köpte en lång fiberdukstunnel för att skydda plantorna medan de växer upp. Tunneln andas, men håller ändå ett gynsamt klimat, men tar emot vinden som varit stark den senaste tiden. Det gör att kålplantorna inte blåser sönder. Även om dessa nog är rätt så härdade efter att de stått ute i plastbackarna (där de är kallsådda på våren).



Nu är min tunnel inte helt tät, så den är inte helt optimal mot ohyra som kan angripa kålplantorna.
Man kan gräva ner duken om man vill få den tät. Men jag känner mig själv, jag vill kika till kålplantorna och titta under bladen för att kunna ingripa ifall jag hittar kalasande larver där.

Med i förpackningen kom två böjda järnpinnar att sticka ner i kortändorna, samt fem bågar och tio klämmor, två per båge.
Gillar dessa klämmor, det gör det enkelt att öppna upp långsidan när jag vill inspektera plantorna. Två klädnypor satte jag fast uppe i mitten på två av bågarna, bara för att den inte ska fladdra så mycket i vinden.


Jag brukar oftast ta bort fiberduken helt och hållet sen när plantorna blivit stora.
Då är det enklare att hålla koll på dem och de får bättre utrymme att bre ut sig. Dessutom klarar de av angrepp bättre och det är inte så stor skada skedd ifall de hunnit äta lite på de yttre bladen innan jag fått tag på angriparen.

Glad midsommar önskar jag er!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen