söndag 19 augusti 2018

Recept: Hemgjord salsa


Hos oss är det den hemgjorda salsan som är populär.
Vi äter tacos relativt ofta, men vi sätter det även på pizza, ugnssmörgåsar, med pasta och köttbullar och lite ett som annat. Man kan även blanda ner en sked salsa i gräddfilsdippen, det är gott. Det perfekta tillbehöret.


När man gör den själv så kan man påverka styrkan enligt tycke och smak.
Det är svårt att säga hur många chili man ska sätta i ett recept eftersom deras styrka kan variera oerhört mycket. Bäst är att börja med en mindre mängd och tillsätta mer efterhand medan smaken kokar in.

Eftersom jag inte har något växthus, så får jag inga stora mängder tomat.
Än så länge har vi bara ätit ett fåtal, så jag behöver inte bekymra mig för hur jag ska ta hand om dem. Därför har jag testat mig fram på annat sätt. Jag ersatte den färska tomaten med krossad och passerad tomat i tetrapack.
Receptet kan lika bra användas med färska grovhackade/mixade tomater.

Kittys hemgjorda salsa
'
Ingredienser:
1 kg krossade tomater
500 g passerade tomater
(eller ca 1,5 kg färska tomater som hackas eller mixas grovt)
400 g finhackad lök
2 st paprika (gärna gul och grön för färgens skull)
ca 3 st finhackad chili beroende på styrka
4 st finhackade vitlöksklyftor

2-3 tsk salt
0,5-1 kryddmått svartpeppar
2-3 msk paprikapulver
3 msk ättika (10%)

1,5 dl syltsocker
1 tsk röd melantin (blanda med syltsockret när det rörs ner.)

Gör så här:
1. Häll i tomaterna i en stor kastrull.
2. Finhacka övriga ingredienser enligt önskad grovlek.


3. Blanda allt utom socker och melantin i kastrullen och låt det koka på låg temperatur ca 10 minuter.
4. Tillsätt inte all chili på en gång, utan låt det puttra lite emellan och smaka av efter några minuter.


5. Rör ner socker/melantin och låt det sjuda ca 10 minuter till.
6. Ingredienserna kan variera i smak och därför är kryddningen riktgivande. Smaka av och tillsätt enligt behov.
7. Häll ner den heta salsan i välrengjorda burkar och slut locket. Låt dem stå framme och svalna en stund på diskbänken innan de sätts in i kylen.
8. Vill man ha etiketter på är det bäst att sätta dem innan de ställs kallt, eftersom burkarna blir fuktiga när de tas ut från kylen och etiketterna kanske inte fäster lika bra.
9. Oöppnad salsaburk håller i flera månader i kyl.


Vi konsumerar den redan flitigt. Hoppas ni ska tycka om den också ifall ni testar!
Och hur roligt är det inte att få äta sin egen skörd i olika former ända in på vintern!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej en fråga bara:Vad för styrka på ättikan ? Mvh Ingrid

Drömgården sa...

Hej Ingrid. Den jag har är 10%.
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen