torsdag 30 augusti 2018

Blommor i kvällssolen

Hösten är en underbar tid, speciellt då man odlar egna grönsaker, för det är nu det ger så mycket. Det är nu vi har överflödet som ska tas hand om för att sedan landa på tallriken under vintern.

Men nu är även många växter och blommor som vackrast.
I köksträdgården har jag en ENORM rosenskära som frösått sig själv! Den är så stor att den blockerar vissa gångar, så att man måste gå runt en annan väg! Fantastiskt!


Insekter, humlor och fjärilar gillar också rosenskäran.
Dessutom är den rolig att fotografera.
Tyckte att den var så vacker när den var svängd mot kvällssolen och jag kunde fotografera den underifrån i motljus.



Den producerar massor av blommor och det är så roligt att få skörda av dem till mina trädgårdsbuketter. Nyligen gjorde jag en bukett med växter plockade enbart från köksträdgården. Den innehöll sallad som sträckt på sig, rosenskära, oregano och morotsblast. Sådär enkel och fin var den, om jag får säga det själv.

Idag gjorde jag en ny, nästan likadan, men mindre. Den innehöll mindre sallad, mer oregano och några kvistar zinnia och isop.



Gillar den mörka morotsblasten som uppstår bland de lila morötterna.
Denna gång hade jag dessutom både röd och grön sallad i. Det är alltså toppen av salldsplantan jag använder när den är påväg i blom. Den röda salladen lyfter fram den rosa rosenskäran.



På ladan intill köksträdgården hänger en vattenbehållare med kran som blev förstörd efter att ha stått ute en vinter. Den fungerar nu som ampel till mina nästan svarta petunior. Den rymmer rätt mycket jord och hänger på väst-sidan och får endast kvällssol ett par timmar. Det gör att den inte är så vattenkrävande och petunian trivs jättebra!


Nu ska jag njuta av denna LEDIGA och SOLIGA dag!
(diska, städa och tvätta kläder)
If you read between the lines... 😏

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Trädgård i Torslanda sa...

Håller med om att rosenskäran är en riktigt fin sommarblomma. Sår den varje år. Vacker bukett du har gjort. Även Zinnian är ju en superbra snittblomma.
Ha det fint
Helene

Rost och rädisor sa...

Så fint med grönsaker och annat ätligt i buketter och passar ju jättebra med rosenskäran.
Allt gott
/Anette

Anonym sa...

Vilken trevlig blogg du har! Tack från mig i norra Sverige

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen