fredag 24 augusti 2018

Bygga ett miniväxthus (tomathus)

-Bloggsamarbete-

Äntligen ska jag dela med mig av projektet jag haft/har i köksträdgården.
Jag har längtat efter ett växthus i flera år, men det blev inte av ännu.. inte iår.. men kanske nästa år.

Jag fick ett helt gäng med fönster av min syster när de började renovera ett hus från sekelskiftet. Tänkte att jag kunde göra ett miniväxthus på en odlingslåda och ett växtskåp på terassen... Sen började jag räkna och mäta fönstren.  De kommer räcka till ett växthus! Kunde bara inte använda dem, utan sparade dem i väntan på ett riktigt växthusbygge av gamla fönster... ett orangeri.

Istället bestämde jag mig för att bygga ramar och spänna på växthusplast.
Jag grävde bort mina stora rabarberplantor, som växte i odlingslådan i bortre hörnet, och åkte för att köpa virke.

Köksträdgården våren 2017


Jag åkte till Bautas Byggcenter i Jakobstad för att kolla in vilket material som kunde passa att bygga av.

I hyllan hittade jag två tumms stolpar i fin brun färg som jag fastnade för. Sedan ville jag ha ett lika brett, men tunnare, material till dörrar och sidopaneler. I samma färg som mitt "spirvirke" upptäckte jag att staketribbor kunde vara fint, då de dessutom har en falsettkant.



Jag gjorde två stora paneler till sidorna och sedan två dörrar per sida i de två andra öppningarna. När det är 1 meter brett, och tomaterna slingrar upp, så behöver man kunna öppna dörrarna från båda hållen för att kunna sköta, vattna och skörda. Ska man stoppa in armarna mellan plantorna så är risken stor att nåt bryts eller att man råkar ha av tomaterna innan de ens är mogna.

Ville blanda känslan av nytt och gammalt.
Därför valde jag att jobba i trä och skaffade vinklar från Fönstersmedjan i Bennäs, som håller ihop hörnen på mina paneler, dörrar och takfönster. (annat jag hittade där får ni se längre ner)...


Dags att göra taket!
Här använde vi vinklar för att få en stadig konstruktion, utan att behöva skruva in i ändträet, dessutom är sidoreglarna sågare i 45 graders vinkel, så det fanns inte mycket att skruva i då skarven kommer i mitten...
Blir ju inget utskifte på taket, eftersom jag har fönster/vädringsluckor som kommer ligga på ramen, så här ska ännu sågas av en bit på de utstående reglarna. (Jag har nämligen slagit i huvudet tre gånger redan... *flabb*).



Jobbet blir så mycket enklare när man har en bordscirkel och kan ställa in vilken grad man vill ha på sina vinklar! Efter att vi skaffade cirkel med tillhörande bord från DeWalt ifjol skulle jag inte längre klara mig utan. Det är så smidigt och snabbt när man ska bygga och såga. Och detta projekt har gått ut på en hel del sågande och en hel del 45 graders vinklar också. Det finns stöd, som virket ligger på då man sågar, som man kan dra ut så att bordet blir flera meter långt. Har även en borrmaskin/skruvdragare från DeWalt (Alla köpta på Bautas Byggcenter) och är jättenöjd med märket!


Skruvade även fast två extra reglar uppe på övra ramen som fungerar både som stabilisering och där krokar ska komma för tomatsnören.


Dörrar och fönsterluckor fick rediga gångjärn så att de säkert ska hålla.


Tanken var att plasten skulle spännas runt panelerna, men jag tyckte att ramarna blev så snygga, att jag inte ville dölja dem med plast. Så jag valde att stansa dem från insidan. Lossade vinklarna som satt på insidan och skruvade tillbaka dem ovanpå plasten sen.
Det gick alltså åt 8 vinklar till varje ram!! totalt 56 stycken...

Plasten är ett UV-beständigt växthusplast som är elastiskt och tål sol utan att bli hård och spricka. Lite dyrare men håller längre. Så i längden blir den antagligen billigare!


Delarna börjar vara på plats!

Det är otroligt roligt och spännande att se sin kreation växa till liv.
Det blev t.o.m. bättre än jag hade föreställt mig. Jag hade ingen riktig ritning, utan hade skissat lite på ett papper för att enklare kunna beräkna materialåtgång och så att min man (som hjälpte till att bygga) skulle förstå hur jag ville ha det. Så utgående från en bild i mitt huvud byggde vi och löste problemen vartefter de dök upp. Eller problem är kanske fel ord, men när man jobbar med lutande tak och reglar med falsett och ska ha takluckor på så är det en hel del att tänka på...



För att taket skall vara hållbart året om och tåla tyngden av snö, så bestämde jag mig för att göra dem av plastskivor.
Den är ämnad för växthus och kommer i flera olika tjocklekar. Jag valde 6mm, vilket är passande för denna konstruktion, utan att se påklistrad ut/stå upp för mycket, men ändå vara tillräckligt stark. Det är som en dubbel plastskiva med luftkanaler, därför ser den lite randig ut.

Jag tog med mina två ramar och åkte in till Lund glasservice i Jakobstad!
Vi kollade in de olika storlekarna och valde ut denna 6 millimeters. De sätts fast med aluminiumlister och kommer inte att ändras av väder och vind. Plasten är väldigt hållbar och spricker inte.
Man kan enkelt borra hål rakt genom listen och plasten där skruvarna kommer, utan att vara rädd för sprickor!
Jag hade lite tidspress och beslöt att inte bara måttbeställa mina skivor, utan att lämna dit ramarna och låta proffsen sätta fast dem! Det går ju så mycket snabbare för de som gjort det förr och har rätt typ av borr, rätt skruvar mm. Då behöver jag inte sätta tid på att fundera på det, utan kan hämta ut min fönster, färdiga att montera fast. So worth it!



Och jag är så nöjd med resultatet!
Dessutom fick jag snabb leveranstid och kunde fortsätta mitt bygge!
Klart det skulle vara snyggt att ha hela växthuset med den hårda plasten, dessutom håller den jämnare temperatur eftersom luftspalten isolerar en del, både mot vind och kyla. Kostnaden skulle dock ha gått upp en del..


Nere på dörren har jag satt fast en gammal lång stormhake (som tidigare funnits på Purmo skola innan renoveringen). På nedre dörrkarmen har jag skruvat fast tre öglor så att jag kan välja hur mycket dörren ska stå upp.


Från Fönstersmedjan hittade jag även dessa handvarpar som någongång suttit på någons gamla fönster. Det är så roligt med historia i trädgården!

Tack Fönstersmedjan för att jag fick fynda "fönstertillbehör" till mitt växthus. Det gav så mycket mer karaktär!


Sedan planterade jag ut tomater, chili och paprika som stått allt för länge i förrådet!
Jag drev upp dem redan i mars, men eftersom jag inte hade någonstans att sätta ut dem så fick de vänta till 20.7 då mitt lilla tomathus var så pass långt klart att risken för att skada plantorna var över.

30.7.2018
14.8.2018
Har plockat massor av blad och tjuvar av plantorna för att frukten och de övriga plantorna ska få mera ljus. Nu börjar solen dessutom ligga lägre, vilket gör att det kommer lite mindre ljus hit då det finns en del trädtoppar som skuggar.

Är lite förvånad att mina 'Vampire' chiliplantor i framkanten inte ens blommat ännu... De har nog knoppar nu, men ser inte lovande ut med någon utvecklad frukt. Beror helt på hur lång och fin hösten blir. Här uppe i zon 4 i Finland är ju säsongen betydligt kortare..


Tyvärr så får jag visa ett slutresultat som är lite halvfärdigt.
Skulle helst visat ett helt avklarat projekt, men tiden har inte räckt till i sommar och nu kände jag att jag inte kan hålla inne det här inlägget mer...

Ska försöka få den sista dörren byggd och trianglarna uppe i taket intäckt ännu denna månad. Jag kommer behöva stänga in plantorna, speciellt till nätterna, nu när höstkylan kryper på. Eftersom mina plantor kommit ut så sent så vore det ju roligt om jag hann skörda något också..


Det var mitt lilla växthusprojekt!
Har ingen ritning att dela med mig av.. Men hörnstolparna är 140cm höga (plus takkonstruktion) och storleken är 1x1m. Här finns 2 paprikaplantor, 3 chili och 6 tomatplantor. Det rymdes inte många plantor, men nu finns det åtminstone bra skydd för en del av de jag odlar. Märker stor skillnad på växtsätt, mognad och skörd, jämför med de som odlar i krukor på friland, även om jag använder sorter lämpade för frilandsodling.

Har ju även en plasttunnel för chili och tomat i nya delen av köksträdgården och en tunnel för chili på odlingslotten. Får massor av chili! Något jag inte är van med.

Nu får ni bara invänta uppdateringar på hur det går!

Stort tack till Bautas byggcenter och Lunds Glasservice för fint samarbete!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Hantverkarglädje sa...

Bra gjort och mycket intressant.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen