lördag 10 november 2018

Att få äta egen skörd


Det är något speciellt med att äta mat man odlat själv!
Jag har sagt det förr, men måste få säga det igen!

Speciellt roligt är det när man kan fixa middag i alla regnbågens färger, bara genom att gå ut på gården och skörda lite innan tillredningen.


Ugnsrostade rotsaker hör till en av favorit tillbehören hemma hos oss.
Hela familjen älskar det. På plåten ser ni morötter, palsternacka, jordärtskocka och potatis i en läcker färgskala. Det kan ju inte annat än smaka gott!
(Hade slut på rödbetorna, annars äter vi alla väldigt gärna det också)


Den lila moroten har en tendens att färga av sig på de övriga rotsakerna, men det gör ingenting för oss.

Jag älskar att sätta olika örter som kryddning.


Jag använder oftast torkade.
Jag torkar största delen av mina örter, eftersom det är så jag får dem att räcka till och stå sig under vintern. En del örter odlar jag för deras vackra utseende, men när hösten kommer försöker jag verkligen skörda det mesta.

Ibland använder jag färska (frysta vintertid), men måste säga att torkade bränner inte lika lätt i ugnen. Detta förstärker jag med hemgjort grönsaksalt som kan innehålla lite ett av varje. De kan innehålla olika örter, lök, vitlök, chili, selleri, rödbetor eller rödbetsblast osv..

Hur kryddar jag mina rotsaker?

Som jag nämnde nyss så använder jag örter och hemlagat örtsalt/grönsakpulver, men detta förhöjer jag med svartpeppar (ibland pepparmix) och ibland också en jättegod grönsaksbuljong som kommer som pulver. Olja behövs givetvis för att de inte ska bli torra.

Tidigare i höst hade jag gjort ett löksalt med örter (rosmarin & timjan) som var fantastiskt gott. Det använde jag som krydda i maten eller som smaksättning i gräddfilsdipp. Tyvärr är den slut, men jag måste bara göra mer snart. Lök har jag lagrat!



Den här middagen blev ugnsrostade rotsaker med grisinnerfilé i gräddsås, smaksatt med späd blekselleri och krusbladig persilja. Coleslaw toppad med nyskördad spenat som sallad.


Ikväll blir det laxsoppa hemma hos oss.
Den kommer jag att göra på egna sopprötter från frysen och med lokal frisimmande öring. Öringen fångade pappa i torsdags och jag filéade den, tärnade och satte i frysen. Dillen tog slut, så den fick jag köpa.

Och kan ni tänka er... När jag stod i kassan och plockade mina varor i kassarna så hör jag plötsligt en röst över axeln: "Nämen vad ser jag, köper hon dill och basilika??" (lite skämtsamt).  Ja precis, jag köper det jag inte odlat tillräckligt av, och basilika odlade jag inte alls iår.

Men imorgon behöver jag inte alls göra varken lunch eller middag. Då är det farsdag och vi är bortbjudna på restaurang av svärfar på dagen och hem till mina föräldrar på kvällen. Vilken lyx!

Ha en trevlig helg!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Godaste gott och "hemodlat" är alltid det bästa :)
Alltid lika kul att kika in till dig...
Höstkram från Titti

Rost och rädisor sa...

Rostade rotsaker är en superfavorit här också och mycket rosmarin ska det vara!
Kram
/Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen