onsdag 10 april 2019

Förodla sättpotatis till plantor

Nu har tiden kommit då trädgårdshandlarna fylls med sättpotatis och sättlök av alla de sorter!


Potatisen har jag fått hemköpt nu och jag tänkte odla två olika sorter, 3 kg sättpotatis av var sort.

Jussi

Jussi har blivit en riktig favorit och jag ska nu odla den för tredje året.
Det är en tidig inhemsk sort som kan planteras i ganska kall jord och verkar vara rätt torktålig. Ger rikligt med stora fina potatisar. Smaken är utsökt (älskas åtminstone av alla i detta hushåll) och det går att göra potatismos på nyskördad potatis! Den ska inte kokas för hårt, då kan den koka sönder på slutet. Jag brukar vrida av plattan just innan de är klara.

Bra resistens mot skorv, bladmögel och kräfta.

Försökte hitta mer information om Jussi, men det tycks inte vara så mycket skrivet om den.

Jazzy

Jazzy är en ny sort för mig som jag upptäckte när jag var på mitt potatisuppköp.
Sorten är en medeltidig och mångsidig delikatesspotatis som uppskattas i gourmetkök. Jazzy är flerfaldigt prisbelönad och har bl.a. vunnit det prestigefyllda RHS Garden Award. Den har kortare koktid och mörknar inte så lätt. Lättodlad och ger stor avkastning med små ovala knölar och är inte stötkänslig. Kan odlas både i kruka och på friland.

Bra resistens mot kräfta och skorv.
Medel resistent mot bladmögel
Låg resistent mot nematoder

Eftersom jag inte odlat den tidigare så har jag ingen egen erfarenhet att dela med mig av, utan får förlita mig på den information förpackningen och nätet ger. Men under den kommande säsongen så kommer jag då bli åtminstone en erfarenhet rikare.

Uppdrivning av potatisplantor 6.5.2018

Här kan ni gå in och läsa om hur jag fördriver mina potatisar och vad som händer efter några veckor på jordbädd.
Via länken hittar ni både bilder, text och filmklipp!

Genom att driva sättpotatis innan får man potatisar med ett färdigt rotsystem och lite blast. Ofta när jag sätter ut potatisen så finns det redan lite småpotatisar hängandes bland rötterna.

Eftersom jag gjort ett inlägg om det tidigare så får ni gå in och läsa mera där.
Har ni frågor så är det bara att ställa dem i kommentarsfältet så svarar jag på dem.

Nyskördad lök 5.8.2018

Sättlöken brukar jag förvara svalt, men fördriver dem inte, utan sätter ut dem direkt ur påsen sen då det är dags. Förra året satte jag ut sättlöken den 25.5. Här varierar ju utplanteringstiden beroende på i vilken växtzon man bor och hurudan våren är. Jag odlar i zon 4 i Finland.

På odlingslotten har jag löken under dubbel fiberduk tills den är bra rotad. Vi har fåglas där som river sönder duken och plockar med sig av lökarna annars.

Vilka potatissorter är dina favoriter att odla?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Sofi sa...

Så fin blogg🙂

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen