tisdag 18 september 2012

Hösten har kommit...



Det var så otroligt fint när jag körde till skolan denna morgon!
(Här kör jag över bron intill Juthbacka, Nykarleby)


Hår ute i "Videparken" står nu grillen som vi murade i vintras... fortfarande oanvänd. Det var ju nog prat om att vi skulle inviga den i sommar... men det blev nog aldrig av.

Det var precis den här kullen bakom som jag skrev om tidigare när jag lade upp bilden på kartläggningen vi gjorde på skolan. Vi ritade in formen på kullen, höjdkurvor och mätte in alla större träd och buskar... 


Här i samma park finns denna rosbänk med rabattrosor. Borde vara åtminstone tre olika rosor.
Stammen som syns är vide som flätats till en stam! Uppefter den klättrar Klematis 'Summer snow'.

En sådan Klematis köpte jag igår!!!


 Man börjar verkligen se på naturens färger att hösten kommit. Förstås känns det i luften också! Det har blivit mycket kallare och fuktigare... och regnigt! Men... Regnet är vi väl van med redan efter den sommar som vi har haft...


Matjorden i lösvikt som vi hämtade av en granne, (han blandar själv denna matjord), tog jag med lite av till skolan förra veckan. Ville visa den till skolans odlare, för att höra om han kunde rekommendera den till mina odlingslådor, eller om han tyckte att jag ska blanda något i den.

Han tyckte att den kändes väldigt bra och blev lite entusiastisk och gick efter en ställning med provrör! Vi släppte ner lite av jorden och fyllde på med vatten, skakade ordentligt och lade dem tillbaka i ställningen.
Tittade till den igår och fick se de olika lagren som lagt sig på bottnet.
Jag ritade ut pilar för att ni bättre ska se var de olika skikten slutar.
Väldigt intressant!!  :)

Ikväll har jag varit tillsammans med en fd kollega och beskärt några äppelträd. Imorgon är en ny  skoldag, så det är väl bäst att börja avsluta dagen.

Ha en bra vecka!

PS. Minns ni att jag länkade om man ville vara med i tippbrittas utlottning? Här kan ni kolla vinnarna!

- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Va fina bilder då morgonsolen lyser. Fler sådana dagar tack!
Jag glömde ju att du hade jordprovet på gång. Kul att se resultatet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen