söndag 2 september 2012

Trädgårdsarbete med hela familjen!



Här drar vi igång helgen med att hämta mera stenar, som barnen hjälpte mig att bära. Kom faktiskt en bit på vägen i slutet på veckan, men blev ju utan stenar...

Fredag kväll började jag förbereda på baksidan inför nästa projekt.

Det stora stenpartiet mot skogen mår inte bra! Det har det inte gjort de senaste 2-3 åren! Men eftersom det är ett stort projekt att göra om som både kostar tid och pengar så har det ännu inte blivit något gjort åt saken. Istället har jag försökt rensa, jordförbättra, byta ut plantor osv... rätt bortkastad tid, jag vet, men bättre än att förlora mina plantor helt, som jag delvis gjorde ändå!

Ja, så illa är faktiskt läget!
Skogens rötter växer in under plantorna och all mylla tycks bli väldigt torvig och trådig... För att inte nämna Aspens långa hårda rötter som tränger igenom hela rabatten och suger all näring!

Som ni kanske läst i tidigare inlägg här och här, så är vi nu pågång med att ställa allt till rätta!

Började gräva upp perennerna ur rabatten, men det blev inte så långvarigt, myggorna vann kampen och jag gick in!


Följande morgon blev vi väckta av telefonen som ringde och innan vi ens hade hunnit äta frukost så körde en bekant bil in på gården.
Pappa behövde hjälp med bilen, så killarna skruvade och jag och min kära mor ställde oss på huk i blomrabatten! Jag grävde upp och hon planerade i krukor, lådor, påsar.. vad vi nu fick plantorna (snarare deras rötter) att rymmas i!

Här ser ni lite bilder på vad som grävdes upp. Tyvärr är de lite otydliga, men kanske ni känner igen något?

Flera olika Nävor, Dagliljor, Ligularia, Daggkåpor, Praktbetonika, några Primula, Liljor, Prästkragar, Fjällbrud, Astilbe 'Fanal', Vintergröna, Grönländsk fingerört (Potentilla tridentata 'Nuuk'), några Funkior, Alunrot, Kärleksört (Sedum 'Herbstfreude'), Plymastilbe, Fingerborgsblomma....


Vi ville få gjort så mycket som möjligt, och förståss behövdes bilen bli klar för att de över huvudtaget skulle komma sig hem, så klockan hann bli 14.30 innan vi gick in och lunchade!
Vi hade lite tomt i skåpet, så havregrynsgröt med GI-semlor och massor av grönsaker som pålägg fick duga! Men jag fick nog ta en sväng via butiken sen...  :)

På kvällen gick hela familjen ut, dvs. jag, maken och barnen.
Jag njuter av sådana dagar, när man är ledig och kan bara umgås och göra saker tillsammans.


Alva satt inne i ladan högst uppe på högen med inkastad ved. Alex kastade in klyven ved medans Daniel (maken) klöv med yxan. Själv stod jag strax nedanför och grävde upp mina perenner.


Hemerocallis 'Sammy Russel' Blommar så fint nu! Ett stor plus med dagliljor, DE BLOMMAR LÄNGE  PÅ SENSOMMAREN!


Har fixat till mina rosor idag också. Många utblommade eller bortregnade blom som behövdes klippas bort. Men ännu blommar min Kanadensiska ros Rosa 'Praire Joy' och massor av knoppar finns kvar!


Vi övergår till något helt annat!

I slutet av mars renoverades mitt arbetsrum, (kolla härhär, här och här), strax därefter fixade vi till sonens rum också.
Har utlovat före-efter-bilder, men de har inte blivit av ännu. Men i onsdags sydde jag klart gardiner till rummet! Tur för mig så gillade han tyget (ganska passande för en skolgående 8-åring). Det blev en "fejk-hissgardin", under finns ett mörkläggnings-rullgardin, så detta räcker fint.


Här kommer lite bilder... konstaterade att fotona jag tog före var från lite dåliga vinklar...
Här är det lite suddigt och svårt att se, men väggarna var tidigare en ljus olivgrön Boråstapet med små löv på. Nu är de målade i samma färg som arbetsrummet, en snygg varm färg i grå-beige, (för det ville han bestämt ha!)
Färgtema i rummet hade han på klart. det fick bara vara svart, vitt och gult, men fick innehålla grått och silver. New York tapeten jag hittade var väldigt omtyckt!


Ramarna målade han själv och de ska komma upp på väggen så fort vi bestämt oss hur vi ska arrangera fotona och tavlan som han har...

Här större bild på tapeten


Nu ska jag gå ut och jobba igen, för det börjar vara ont om tid.

Ska ännu gräva upp de sista perennerna, göra en plats där de kan stå och vänta i ca 2 veckor, Ta bort alla stenar som varit i rabatten, gräva upp smultron, rabarber, örtagården och bärbuskarna (som dessutom behöver lockas bär från först)...

För på fredag kommer maken hem med grävmaskinen och då ska det hända grejer!!



- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen