torsdag 9 maj 2013

Bort med usligheten!

Bilden nedan är från juni 2012, då hade vi ännu inte påbörjat förvandlingen på bakgården. Jo, visst är det grönt i det stora stenpartiet och mossphloxen med sina vita blommor ser ut som en snökudde, men den gassande solen och skogens växande rötter har gjort att plantorna blir mindre och mindre för varje år istället för att bli större. Helt fel väg! Grusplanen mellan stenpartiet och buskaget som avgränsar gräset är alltid fullt av ogräs. Jag krattar och rensar varje sommar, men rötterna sitter kvar och de växer tillbaka som blixten.
 
 
Men... Ser ni det lilla äppelträdet som står intill den gula spirean?! Den har inte ens fått blad ännu! Detta lilla träd blev uppätet av haren 2008 så jag fick klippa ner det helt! Det växte upp nya grenar och jag sparade fyra och höll bort resten vart efter det ville kika upp nya. Ymparna (finns tre inympade äppelsorter) var helt skruttiga efter vintern 2011, även om de redan var tre år gamla och hade växt jättebra året innan. Barken har spruckit på flera ställen. Vad göra åt detta träd?? Senare kom faktiskt blad på trädet (inte de ympade kvistarna) och jag tänkte att jag ger det en chans. På sensommaren när allt ännu var grönt så började detta träd ha höstfärg... inget gott tecken!

 
Idag grävde jag upp det och planterade ner det bakom komposten. Där fanns lite jord och grästuvor som vi grävt upp förra sommaren, så det gick lätt att gräva ner det där. Dör det så dör det, men jag kan då säga att det fick en sista chans!
 
Nu ska här bli ett plommonträd istället!
 
~    ~~~  ~  ~~~    ~
 
Imorgon är sista dagen på min praktikplats vid Blomqvist Plantskola. Ska fortsätta jobba där till mitten av juni, så arbetet fortsätter. Trivs bra, det är ju detta jag vill jobba med! Lovar att jag ska göra ett inlägg sedan om vad jag gjort under praktiken.
 
~    ~~~  ~  ~~~    ~  
 
 
- Kitty -
 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen