torsdag 23 maj 2013

Det grönskar i köksträdgården!

 
Äntligen har gräsfröna börjat gro och man kan redan se att gräsmattan är pågång.
Så mycket trevligare än den dystra bara marken!

 
I odlingslådorna har det också börjat grönska!
Speciellt lådan där rabarber växer! Lade ner några narciss lökar i höstas som jag fick på ade tänkt att de skulle vara lite tidigare, men visst går det såhär också... Men de får kämpa för att synas bland de hårt växande rabarberbladen!
 
Orsaken till de vita fiberdukarna är ju förståss att jag börjat så mina grönsaker!

 
Var till en lokal trädgårdshandel och köpte mig en ampelviol att hänga i porten. Denna är ite besprutad, så vi kan mumsa i oss blommorna om vi så vill. Precis som det ska vara i en köksträdgård! Den bruna krukan som står itill porten fick jag av min vän Sandra när jag hälsade på henne i tisdags. Det är en passionfrukt planta som hon själv drivit upp från frö. Häftigt! Har inte riktigt bestämt mig var den ska stå ännu, men det kommer när jag får allt på sin plats.
 
 
 Idag har Alva hjälpt mig att så in lite mer frön för att fylla den fjärde lådan som jag påbörjade igår. Det blev Ringblomma och Strävsarepta 'Red Giant'. Igår kväll planterade jag ut grönkålen som jag drev upp inne och Kålrabbi. De små kangliga plantorna är de som växt inne hos mig och de stora fina är de som drivits upp på skolan!

 
 Grönskar gör det också i örtagården!
Isop flyttades från gamla örtagården i höstas och klipptes i vår, nu börjar den vakna till liv och snart får jag njuta av de fina blå blommande spirorna och den härliga doften när man drar fingrarna igenom den när man går förbi!
 Har köpt lite nya örter också, eftersom det mesta blev bortkastat när vi gjorde om köksträdgården. Här finns bl.a. Isop, Citronmeliss, Citrontimjan, Oregano, Persilja, Dill, Gräslök, Lavendel, Rosmarin, Basilikamynta, Chokladmynta, Äppelmynta (men det ser illa ut med den) och Kranskrage (en Chrysanthemum som har ätliga blommor och de spröda bladen kan användas som bladsallad). Hit kommer ännu Stevia.
 
 
***  ***
 
De flesta av dem är av plantorna som min klass säljer i popup-shopen och det gäller också de svartvita skyltarna!
På lördag 25.5.13 kl.10-14 (-15) finns vi på gågatan i Jakobstad!
 
 ***  ***
 
 
Sitter nu med en redig flunsa och feber, en förhoppningsvis ska jag krya på mig till lördan...
 
Ha en bra fortsättning på veckan och njut av det härliga vädret vi har!
 
 
- Kitty - 
 
 




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen