måndag 24 juni 2013

Kriget mot ohyran, del 2

 Tänkte visa lite bilder på oönskade hyresgäster som man ibland kan hitta i trädgården...
 
 
Vet inte om den fluga är nån angripare, men den satt ivägen när jag skulle fotografera den vackra rosen som höll på att slå ut sin vita blomma!
Strax till höger ser ni även en knopp som blivit avbiten. Antagligen är det någon som lagt ägg i den och sedan knipit av stjälken för att den inte ska utvecklas till en ros!

 
Vissa knoppar är bara som ett rött skal! Larver här ätit upp hela innandömmet och lämnat ett hål efter sig som gör att man kan se rakt igenom knoppen... eller det som en gång var en knopp!

 
Små beigeaktiga bladlöss sitter inne i de skrumpna bladen på midsommarrosen.

 
På bilder ser ni att vissa grenar har nästan alla bladskott hopskrumpnade... Men en del är helt ohyrsfria!

 
Satt och vecklade ut alla skrumpna blad för några dagar sedan och då hittade jag några inneboende som blev vräkta.. och tyvärr även miste livet!

Larverna har ätit hål på rosens blad
Det verkar som att bara 'Martin frobisher' av de kanadensiska rosorna som hittills har angripare på sig.

 
Denna föll ner i barken när jag störde den så tyvärr hann jag inte få någon bättre bild än såhär! Jag tycker att den liknar grönsaksflyets brunaktiga larv, men det är bara en gissning, vet inte om de håller till i rosenbladen. Hittade även en annan mörkbrun larv som var mindre än denna, som ni nyss såg på bilden ovanför.
 
 
 
Sen har vi då bladlössen!
På Shersminen har jag den svarta varianten och idag upptäckte jag den gröna på två av fruktträden på bakgården! Så ikväll har jag gått runt med vattenslangen och attakerat dem och sedan sprutat en lösning av vatten, matolja och tallsåpa.

 
Mina stackars Kameliashersmin, Philadelphus 'Minnesota snowflake'!
De ser inte ut att ha gjort någon skada åt busken, ännu, men det är ju inte estetiskt snyggt med en buske fylld med svarta toppar i entrérabatten! 

 
Myrorna var helt galna och skulle valla bladlössen när jag fotograferade!

Larven har ätit sig rekt igenom äpplena
 
Sen finns ju Spottstriten, Kålmalen, jordloppor mm som jag titt som tätt hittar i köksträdgården.. Tog inte med någon bild på deras skador denna gång.
 
Som trädgårdentusiast är det bara att bita i det sura äpplet (som förhoppningsvis inte är angripet) och ta itu med problemen! Det bästa är att göra något direkt man upptäcker rackarna, innan det blir för överväldigande. Jag vecklar upp skrottiga blad, plockar larver, spolar med stark vattenstråle, besprutar med egen blandad såpa-lösning (använder ogärna kemikalier i min trädgård) och nyper av angripna blad och knoppar. Mekanisk bekämpning!
 
Önskar er alla en strålande sommar med vakert väder, inga mygg och inga oönskade krypare!
 
 
- Kitty -

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Ja visst blir man bitter...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen