torsdag 26 juli 2018

Ojämna sådder på odlingslotten

Denhär torkan.. Jag mäktar inte med den.
Den har ställt till det ganska mycket, speciellt på odlingslotten. Jag har inte tid att vattna varje dag (helst 2 ggr/dag) utan det som ska växa där är tvunget att klara sig på vatten varannan dag. När jag planterade ut stjälkselleri, som jag bredsått, var de väldigt små taniga plantor som skulle lirkas loss. Att sedan försöka fukta upp jorden tillräckligt för att de små rötterna ska orka växa vidare, här där jorden nu blir snustorr varje dag, är inte lätt. Det har resulterat i att jag miste ca 60% av plantorna.


När jag var ut till lotten sist planterade jag ut lite salladsplantor som jag drivit upp och haft ute i små krukor. Det är den goda salladen 'Little Gem'. De brukar vara väldigt snabbväxande när man planterat ut de färdigt uppdrivna plantorna.


Tidigt på våren sådde jag palsternacka. Det tog ett bra tag innan de grodde, så jag var rädd att mina frön var dåliga (samma påse som året innan), eller att det var för torrt, fastän jag försökte åka ut till lotten varannan dag för att vattna.

Gick rätt så bra ändå för de frön som grodde. Även om det såg ut att bli ca 25-30%...


För inte så länge sedan upptäckte jag att även resterande frön grott!
Såhär långt efter! Jag har inte sått till något.



Upptäckte även lite inneboende på mina stora palsternackor...
Jädrans bladlöss!
De fick sig en riktig hår dusch med vattenslangen.



Sedan upptäckte jag i våras att jag hade lite bråttom vid sådden... Jag sådde palsternackorna i en enkel pallkrage!!! Hur tänkte jag??! Men då var fröna redan i jorden. Kanske de orkar knuffa sig en bit genom sanden som är under. Annars får de bli knubbiga.  ;)   

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Ja det är en ovanlig odlingssommar. Den sorter man är van vid uppför sig helt annorlunda. Hoppas din skörd ändå blir så bra det går.
//Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen