torsdag 19 juli 2018

En titt in på terassen

Förra veckan var terassen ännu bara en tråkig och ovårdad plats. En plats där krukorna gapade tomma eller fortfarande innhöll torkade fjolårs växter.

Kvällen innan jag skulle hålla öppen trädgård för föreningen Norra Österbottens Trädgårdssällskap (NÖT) så ändrades det. Blev lite talkoanda den kvällen. Nina hjälpte mig rensa ogräs och Maj fixade till krukorna på terassen. Hade en hel del växter som jag köpt på mig under de två senaste månaderna, och nu fick Maj fria händer att använda dem hur hon ville.


Här är nu en blandning av barrväxter, grönväxter, blommande växter, kryddväxter, fleråriga gräs och perenner.



Trifolium, Klöver, är en växt som årligen återkommer hemma hos mig.
Den är tacksam, växer sig buskig under säsongen den blommar lika som vanligt vitklöver. Den finns i flera olika färger och mönster. Jag brukar ha en ännu mörkare sort, men nu efter att fasaden böt färg från blå till mörkgrå så tänkte jag att vi tar den rödare iår.
(solen är så stark att huset inte alls ser så mörkt ut som det är i verkligheten.)


Efter att jag förra hösten fick uppleva hur otroligt tålig eucalyptus är att ha i kruka så visste jag att det var en växt som skulle in i min trädgård. Och så blev det! Iår står den här i en gammal rostig konservburk med en blekt gurketikett.


Dagen till ära, då trädgårdsföreningen skulle besöka min trädgård, band jag två buketter.
Älskar att göra trädgårdsbuketter!

Den mindre är fortfarande fin, över en vecka senare. Det är äppelkvistar som grönt och daggkåpa som mellanstick tillsammans med bortsnejlikor från odlingslotten. Borstnejlikor är otroligt hållbara som snittblommor! Daggkåpan med sina limegröna blommor blir en fin accent till de rosa blommorna. En riktigt somrig bukett.


Den andra buketten är även gjord på borstnejlikor och som grönt har jag äppelkvistar och oktoberaster. I buketten finns dessutom flera pioner från Ninas Trädgård! 💗


Det är lite glest här på terassen ännu när det är så nyplanterat. Inget har buskat till sig ännu, men det tar sig. Pelargonerna har stått innne för länge och hon fick putsa upp ordentligt av bladen..


Pelargon 'Apple blossom'




Rödbladig Japansk lönn



Cosmos 'Chocamocha' i en fd rödbetsburk. Älskar denna chokladblomma! I terracottakrukan står en tsuga canadensis, Hemlock.



Foto: Nina Gustafsson
Då får jag kika in och säga hejdå här genom klematisporten!
Detta var allt för denna gång!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen