lördag 14 juli 2018

Pionerna blommar!

Vilken underbar sommar vi haft!
Torrt har det varit, så man har fått vattna en hel del. Men annars kan man inte klaga! Kan inte minnas när vi haft en så varm sommar sist!

Den här anläggningen som jag gjort mitt i gräsmattan är så svåra tt fotografera. Den flyter ihop med skogen och buskaget som ligger bakom. Men här finns olika gräs, dagliljor, flera olika hostor, klematis, hortensia, stephanandra, rödbladig smällspirea, en måbärsbuske som ska formklippas rund, två grupper med kärleksört, älggräs och en itoh-buskpion.


Pionen ligger skyddad mellan älggräs, hostor, tuvrör, poppiusrosen och rödbladig smällspirea.
Är så förtjust i de mörka bladen som hänger ner bredvid pionen. Deras färger blir så vacker kombination.


 Rödbladig smällspirea 'Diabolo och itoh-buskpion 'Cora Louise'.
Därimellan sticker några Hosta-blommor upp och längst bak skymtar randgräset. Även randgräset är en fin kombination och kontrast till de mörka bladen.





Tror att pionen är tre år nu.
Planterad precis innan de svåra vintrarna, ändå har den klarat sig jättebra och blivit störe för varje år som gått. Iår blommade den för första gången med hela två underbart vackra blommor!


På andra sidan huset finns två andra vita pioner i stenpartiet.
Detta är trädgårdens äldsta blomrabatt, men den har både blivit större och bytt en del växter under åren. Tror att jag började med stenpartiet redan första sommaren vi bodde här på 2004.



På 2014 planterade jag en pion här som hette 'Fat concubine' och året efter hade den massor av blad och även ett blom. Följande vinter dog 3 av mina 4 pioner...

2016 satte jag en ny pion på samma plats, men jag har inga bilder eller etikett av den.. (jag som dokumenterar allt?!) Nu vet jag inte vilken pion det är som blommar. Den är otroligt stor, dubbel, vit och doftande.. mer än så vet jag inte..



Förra året kompletterade jag med en pion som heter 'Festiva maxima'.
Ska se ungefär lika ut, men ha en mörkrosa strimma i blomman. Iår blommade den... Men...
Det är fel sort!
Denna är också vacker. Inget fel på de halvdubbla med helt exponerad mitt, men det var ju inte det jag hade tänkt mig här. Ville ju ha något som var mer lik det som fanns där från förr...


Det var pionerna som blommar hos mig nu!
Jag är ganska ny när det kommer till pioner, men det är något som fastnat på de senaste åren och nu tycks det bli minst en ny varje år. Problemet är att jag inte riktigt har någon plats att plantera flera på.. Men vill nog ha flera. Två andra har jag, men de blommar inte iår!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen