lördag 26 januari 2019

Helgbuketten: Tulpaner


I fredags när jag körde hem från jobbet så kände jag att denna helg skulle det sitta fint med lite blommor på köksbordet. Vi har inga speciella planer och väntar inget besök. Det var bara en känsla av att blommor skulle göra tillvaron bättre, bara för att.

Egentligen behövs ingen orsak till att köpa blommor, (eller plocka ihop en trädgårdsbukett under den grönare perioden av året) utan det är något man ska få glädjas av vid vilket tillfälle som helst. Vardag eller fest. 

När jag var in på trädgårdshandeln köpte jag:
ett knippe grönvita  dubbla tulpaner,
två kvistar mörk astrantia (var så långa att jag fick 4-5 stjälkar av dem),
två fjädersparris,
några kvistar eucalyptus
och typ sju texasgräs.


Asparagus setaceus, Fjädersparris
 Fjädersparris är en sirlig och trevlig "grönväxt" som är dekorativ att använda i buketter där man inte behöver hålla sig innanför ramarna.


Stjärnflocka är en tacksam perenn som även säljs som snittblomma. Finns lite olika nyanser, men som ni vet är jag väldigt svag för dessa riktigt mörka. Överlag är jag noog den som går mera på de vita och gröna tonerna när jag köper snittblommor/buketter.

Astrantia major, Stjärnflocka

Texasgräsen tycker jag är trevliga att vira runt buketten för att framhäva formen.


Det finns massor av fina buketter i olika färger och prisklasser att plocka från blomkylen. Men jag vill alltid göra mina buketter själv. Speciellt nu när jag inte jobbar inom trädgårdsbranchen mera. Måste ju ta varje tillfälle i akt där jag får pilla på med blommor!


Trevlig helg!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Carina sa...

Resultatet blev mycket fint och precis som du tycker jag det är roligast att göra buketterna själv.

Ha det gott! Carina

Trädgård i Torslanda sa...

Riktigt vackert. Och att vira runt buketten är jättesnyggt och det ser väldigt proffsigt ut. Jag köper också blommor helt utan anledning ibland. Bara för att jag vill.
Ha det fint
Helene

Rost och rädisor sa...

Den absolut snyggaste tulpanbuketten jag sett!
Kram
/Anette

Drömgården sa...

Tack. Vad snälla ni är! :)
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen