söndag 6 oktober 2013

Höstplantering blev vinterplantering!

För flera veckor sedan köpte jag lite växter till mina höstplanteringar som jag skulle göra i krukor på terassen/trappan. Tyvärr hann jag inte med riktigt och först i onsdags fick jag dem planterade! Det blev vinterplanteringar i hinkar istället! Lika bra så..
 
 
Gillar de vita hinkarna som jag planterat i. Synd att jag inte hittade fler!
Fyndade dem på Sunds Trädgård för 1 euro/st!!
De är lite brunrostiga här och var, men det är ju det som är en del av charmen! Annars vore de inte lika fina!
Har en hel hög med krukor och andra metallbehållare också.. tror att det blev totalt 9 saker och jag betalade 9 euro!

 
Den första planteringen är i en rektangulär metallhink med handtag. Bakom finns en gråblå Tuja och som färg använde jag två lila Calluna. I framkanten har jag en lägre grönväxt, men tyvärr är jag osäker på dess namn...



 
Jag hade väldigt bråttom där jag stod i skymningen och försökte få allt planterat innan jag skulle rusa iväg efter sonen som var på Parkour-träningar. När jag kom hem tillbaka var det bäckmörkt!! Vi har ingen belysning på bakgården (ännu), men där stod jag vid planteringsbordet och försökte få kolsvart dekorationsflis snyggt runt planteringarna... Relativt snyggt resultat även om jag fumlade i mörkret och såg absolut NADA!
 
 
Den andra planteringen är i en rund hink av lite mindre storlek.
Här nöjde jag mig med en vit Calluna och en Murgröna.


 
Det är både snyggt och praktiskt att använda sig av dekorationsflis, eller vilket annat täckmaterial som helst, i planteringar.
Det ger en snygg finish, samtidigt som det täcker jorden och håller fukten kvar bättre.

 
Har ännu en Silvergirlang oplanterad och har tänkt skaffa några vita och lime-vita Calluna som eventuellt planteras i egna mindre hinkar/krukor.
Förhoppningsvis hinner vi bygga klart trälådorna som det är tänkt att de ska stå på för att inte drunkna under snön i vinter.
 

Mycket kvar att göra, men nu har jag i varje fall två hinkar på trappen!
 
 
Kitty

2 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Jättesnygga hinkar och innehållet med och vilket kap du gjort till DET priset !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Karolina sa...

Så vackert det blev!
Det är så härligt med höst planteringarna. Calluna har en fin färg och håller hela vintern. Murgröna är också så vackert tillsammans.

Fina hinkar =)
Hoppas att Sunds vore lite närmare. JAg var förbi där förra sommaren och det fanns så mycket fint att titta på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen