torsdag 17 oktober 2013

Månadens favoritväxt - Oktober

Så var det åter dags!
Hur ska jag kunna välja EN favorit?!
 
En tur runt trädgården med kameran i högsta hugg ska väl klargöra vilken jag vill hedra...
Hopp och iväg, ses igen om några minuter (ibland tar det mig timmar att gå genom trädgården).
 
Okej.. får erkänna att inlägget lämnade till sitt öde här några dagar.. det blev mörkt ute när jag skulle fotografera, först idag hann jag fotografera innan det blev mörkt!
 
Men nu är månadens favorit vald!
Det blev en buske denna gång. En favorit året om, en riktig eyecatcher!
 
Rödbladig smällspirea, Physocarpus opulifolius 'Coppertina'
Physocarpus opulifolius
'Coppertina' 
 
 
 
Som ni ser så har vi fått den första snön igår (16.10.13)!
 
 
Nu när allt annat vissnar, gulnar, fäller löv och torkar bort så är Smällspirean fortfarande lika vacker! Bladen intakta och i full färg!
 
 
 
Här hos mig växer den tätt intill den vitbrokiga kornellen Cornus alba 'Elegantissima'. Jag brukar ibland klippa av grenar från smällspirean när jag gör buketter. De är snygga till färgen, funkar bra som mellanstick och håller länge!
 
Nu ska ni få se hur vacker Smällspirean är från olika månader under året...
 

13 september 2013

8 augusti 2013
19 juni 2013
19 juni 2013

23 maj 2013
'Coppertina' är lite mer kopparröd i färgen än den rödbladiga kusinen 'Diabolo', som kanske hör till den vanligaste av dem. Så här fint kan det lysa om dem på sena hösten, intill en Aronia, strax innan solnedgång...
 
Rödbladig smällspirea 'Diabolo' tillsammans med Aronia i höstskrud
 
Mer favoriter hittar ni hos Anna Vattenkanna och HÄR kan ni kolla in mina favoriter.
 
Det var allt från mig denna gång!
Vi återkommer i november med en ny månadsfavorit!
Och då blir det inte lätt!
 
 
 
Kitty


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen