torsdag 31 oktober 2013

Perennaplantering och höstdekorering

 
I måndags fick jag ca 1,5 timme i trädgården, äntligen! Fick alla perenner planterade i blomrabatterna och lite vinterplanteringar fixades. Lychnis, skaffade jag för att bladen är så trevliga att känna på och användbara i olika dekorations sammanhang. Den ska troligen inte stanna kvar i odlingslådan med rabarberplantorna, men där får den övervintra iår.

Jupitersblomster, Lychnis flos-jovis
Denna höst blev det inte mycket nya lökar. Denna Tulpan, 'Negrita', hade jag ett par påsar av. Den ger sådan färgklick på våren, och passar bra ihop med Allium. Ett par påsar Fritillaria har jag också satt. Har sett den många gånger och tänkt att jag ska skaffa den, men glömmer det senare. Nu ska jag äntligen få se den till våren, i min trädgård! Vet inte vad lökarna tyckte om att bli planterade i mitten av oktober, men det återstår att upptäcka om några månader...
 
 
Med en plåtkruka, lite jord, mossa, en calluna, några små grankvistar och lite tallkottar kan man få följande..



Ibland är det enkla och naturliga fint i sig själv.
(OBS! Mobilfoton i skymning! Ursäktar den gryniga skärpan)
 
 
 Även denna plåtkruka är en av mina 1 euros fynd som jag gjorde på Sunds trädgård här tidigare.

 
 Nu får denna plantering pryda bordet på terassen..
(tyvärr har jag inte varit hemma i dagsljus och kunnat fotografera den.. )
 
Imorgon blir det dag 12/12 i sträck utan ledigt!
Ska bli såååå skönt med en ledig helg!
 
 
 
Kitty

 
 

Utlottningen pågår fram till 12 nov. 2013


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen