tisdag 1 oktober 2013

Binderi v.39 tema: Brudbuketter!

Temat vi väntat på!
Äntligen skulle vi få binda brudbuketter i två dagar!
 
I väntan på material började jag med en somrig och romantisk bukett. Bunden med traditionell teknik på egna stjälkar.
 


 
Växtmaterial:
 Rosor, Nejlika, Alstoemeria, Luktärt, Jordgubbsblad och Penningört.
De två sistnämnda är plockade utifrån.
 
Denna bukett gjorde jag mest som övning. Det är inte så praktiskt med en brudbukett på egna stjälkar i verkligheten.
Varför inte? Jo, det ska jag berätta.
1. För att porerna i stjälkens snittytan torkar, vilket gör att man egentligen borde göra ny snittyta på dem innan man sätter buketten i vatten efter vigseln.
2. Att ha dem i vatten och emellanåt hålla i den kan klotta ner brudens klänning.
3. När buketten inte får stå i vatten försämras hållbarheten.
 
*     ***    **    *    **    ***     *
 
Sedan hittades en rak "bridy" (skaftet med stickmassa som man gör buketten i. Allt växtmaterial är instucket i vattenfylld stickmassa vilket gör att buketten inte behöver stå i vatten!) och jag kunde påbörja min egentliga brudbukett.
 
 
Här var det först lite jobb med skaftet som skulle tejpas och lindas med sidenband. Sedan började
 jag med att snygga till undersidan genom att sätta fast blad från murgröna med kall lim.

 
Även denna bukett har lite olika material som jag samlat ute på skolans gård.

 
Manchetten består av Tuja och Slide.


 
Nejlika var inte mitt första val... hade hoppats på andra växtmaterial i vitt, men vi använde av det som fanns! Det jag visste var att buketten skulle bestå av olika nyanser i vitt och grönt. Formen och stilen var också rätt så klar.. Sedan var det att använda det som fanns för att förverkliga visionen! Nejlikan gjorde att buketten inte blev så stilren som jag hade önskat.

 
Växtmaterial:
Nejlika, Prärieklocka, Risp, Freesia, Aster, Luktärt, Ljungfru i det gröna, Penningört, Hallonblad, Slide och Tuja.
 
Endast de fyra förstnämnda var inköpta blommor och resten ute från naturen och skolans blomsterodling!
 
Avslutade sedan med att göra ett matchande korsage. Använde mig av ovala blad av murgröna, ett blad från Cyklamen, prärieklocka och risp.

 
Hann rätt långt med min grön-vita bukett dag 1, så jag blev tidigt klar med den dag 2. Hade då möjligheten att testa på en brudbukett till! Den gjordes i en sned bridy som används när buketten ska ha "dropp-form".
 
Nu hade vi fått de vita rosorna, men jag hade lite svårt att hitta vad jag ville komplettera med. Ändrade på min vision och plockade åt mig gul Gerbera med mörk mitt samt några gula rosor med "rostiga" kanter.
Det fick bli en ljusare höstbukett!

 
Växtmaterial:
Rosor, Gerbera, Prärieklocka, Harört, Johannesört, Klematisrankor, Hostablad, Hallonblad och Murgröna
 
Tyvärr hann jag inte få den riktigt klar... tiden tog slut och jag hade lite mellanstick och johannesört som jag inte hann få på plats. Därför fick ni inte se så stora bilder på buketten.. Men nästan klar i varje fall och jag är jättenöjd över att ha hunnit med tre olika tekniker samt ett korsage!
 
Det var så roligt!
Imorgon ska jag igen till skolan. Förra veckan var det gjädjetemat bröllop, nu ska vi ha två dagar med sorgetemat begravning. Intressant och lärorikt kommer det att bli. Har aldrig prövat på sorgebinderier tidigare!
 
Ha en fortsatt bra vecka på er!
 
 
Kitty


 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Nejlika är så underskattat i brudbuketter :) De är så hemskt fina!! Både om man binder dem tätt tillsammans, och om man blandar dem som du har gjort.

Liljas Corner sa...

Jag tycker som Sandra :)
Dina buketter blev riktigt fina, kul att se bilder på dem såhär i efterhand!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen