söndag 6 oktober 2013

Tema v.40: "Sorg-binderier"

Förra veckan var ett riktigt glädjetema på skolan när vi hade Bröllop som tema! Vi gjorde korsage, brudbuketter och en del hann med kransar eller diadem mm. Riktigt roligt!
 
Denna vecka ägnades till något helt annat, nämligen sorgebinderier, temat Begravning...
 
Det var riktigt intressant att få göra dem. Alltid roligt att få lära sig något nytt!
Först skulle det göras kistdekorationer, (vi jobbade i par).
 
Så, vi började med att gå in i förrådet och hämta fram en brun likkista och ett kistlock i björk.
De ställdes i hallen där vi jobbade och vi fick välja till vilken av dem vi skulle göra arrangemanget. Alla tre par planerade sinsemellan färg, form och växtval innan vi började på.
 
Resultatet...
 
 
Känns rätt så annorlunda att stå och jobba intill likkistan!
Men den var väldigt behändig att ha nära så att vi kunde gå och mäta proportionerna, se så att bladen som hängde ner följde kistans form och att höjd, längd och färg passade till kistan. 
 
Själv blev jag riktigt nöjd med både färg, storlek och proportion.


 
Växtförteckning:
Stor vit Krysantem, lime Nejlika, champagne Ros, lime-vit Krysantem,
Hirs, Ruscus, Aspidistra, Tuja



 
När vi var klara, placerat arrangemanget på kistan och fått våran feedback så prövade vi även att placera kistdekorationen på det ljusare locket. Detta gjordes för att man skulle se skillnaden hur färgerna går ihop beroende på kistans färg. Vårat arrangemang passade även på den ljusa, men färgerna smälte aningen in i varandra och det blev lite blekt.
 

 
Vi hade lite begränsat med blommor i kylen och skulle därför plocka isär arrangemangen efteråt för att kunna återanvända dem dagen därpå. Jag började med att dra bort alla rosor. Konstaterade att Champagnefärgen som vi hade på rosorna var för nära färg med björkkistan. När rosorna inte längre fanns i arrangemanget, utan det var helt vitt-grönt, så blev den piggare i färgkombon för den ljusare kistan.

 
På bilden får ett par feedback för sin kistdekoration, våran är på locket i mitten av rummet och det tredje paret står i tur med sitt arrangemang. Det var minst sagt en annan känsla i arbetshallen med detta tema!
 
Följande dag var det dags att gå vidare på samma tema.
Tre av oss skulle göra begravningsbuketter på skaft. Tre försökte sig på handbuketter på egen stjälk (Bundet som en vanlig bukett i spiral, men undre sidan ska vara platt) och så hanns det med tre urn-dekorationer också!
 

 
 För att lära mig grunden innan jag leker för mycket med färgerna så valde jag som huvudblomma en gul ros som var lite limegrön i de yttre kronbladen. Vi fick en skiss på hur blommorna ska placeras i olika grupper för att arrangemanget ska få en bra form och ett jämnt flöde av huvudblomman..
Vi började från att göra ett bra botten av olika gröna växter och övergick sedan till huvudblomman innan vi tillsatte mellanstick och resten av blommorna.


 
 Min livs första begravningsbukett är klar!
Dessa växter använde jag:
Gul Ros, lime Nejlika, liten vit Krysantem,
Harört, gröna nypon från Buskros, Ruscus, Aspidistra, Tuja och Prickblad.


 
 När alla var klara sattes buketterna ner vid kistan...
Kändes som om man var på begravning!


 
 Sedan stod vi alla samlade där och gick igenom alla arrangemang och fick feedback.
(Ni ser spegelbilden i fönstret)
 
Två lärorika dagar som gav ny kunskap.
Väldigt annorlunda stämning, men ändå intressant tema.
Nu är kursens närvarotimmar över och bara den praktiska delen återstår.
 
Jag har redan påbörjat "inlärning i arbete" på Sunds Trädgård i Jakobstad. Är väldigt nöjd med min praktikplats och över att jag fått göra så mycket! Vet att jag kommer att lära mig massor under mina fem veckor där!
 
 
Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen