tisdag 3 december 2013

Amaryllis och jularrangemang


Nu kommer det bästa momentet under Amaryllisens tid, Knoppstadiet! 
Jag tycker att de är som vackrast precis när de börjar öppna sina knoppar. Man känner sig förväntansfull och lycklig!



I helgen hann jag även fixa till ett litet arrangemang av hyacinter och åderblad att ha på köksbordet.



Plåtkrukan jag använder är en hjärtformad som följt med mig ett par år. 
Jag har täckt myllan med mossa och stuckit ner lite blåbärsris, lärkpinnar, lärkkottar och gjort två rosetter på samma band så att de är ihoplänkade (ena rosetten har två ögglor och den andra har bara en ögla).


Den fyller sin funktion på bordet och känns sådär mossigt naturlig, får representera den härliga naturen som finns runt våran gård. ;)

(OBS! De kommande bilderna är tagna med den gamla usla kameran)

Såhär såg den ut förra året (2012).


Rätt stel och tråkig. Hade ingen mossa på detta år, den lämnade halvfärdig av någon orsak, helt utan dekorationer!
Växterna som användes var Åderblad, vit Kalankoe (höstglöd) och en vit multiflora Hyacint.

Såhär såg det ut på 2011, tror det var då jag skaffade min plåtkruka..


Här ser man skillnaden när mossan mjukar upp arrangemanget och "binder ihop" helheten. Sedan är det lite naturfärgad sisal, några snösprayade kottar från Contortatall, lite silverkulor på band som slingrar sig runt och avslutat med en fyr-länkad rosett av samma band som användes iår. (märkte att bandet var samma när jag letade bilder...)

På den nedre bilden ser ni hur Hyacinterna växt upp på bara 2 dagar!



Till nästa gång kanske jag hunnit fotografera arrangemanget som jag planterade igår...
Ha det fint!


Kitty

3 kommentarer:

alegni sa...

Åh, fin mossgran här hos dig också!

Anonym sa...

Hej! Har du jord i botten på dina arrangemang?

Drömgården sa...

Ibland planterar jag i blomjord och ibland använder jag vitmossa. Mossan håller bra fukt, men släpp den int för torr, då kan den vara lite svår att få uppblött igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen