lördag 4 januari 2014

Min Julros, 2011 vs. 2014

Hösten 2011 köpte jag två fina plantor av Julros. 
Jag gjorde en uteplantering och ställde den på terassen. 
Hade inte alls tänkt på att ta reda på hur den ska skötas eller vad den tål...

(ursäkta den dåliga bildkvaliteten, det var de enda jag hittade och min tidigare kamera var inget vidare...)


Tänkte inte på att den inte tål att stå ute HELA vintern, speciellt inte med den köld vi hade då!! När snön och kylan kom så slokade Julrosen... Tror att jag lyfte in den nångong i december-januari, men inne trivdes den inte speciellt bra eftersom det var både för varmt och för torrt...

I Mars hade den fått nya skott och börjat ta sig. Hade den att stå i hallen nära dörren där det var som svalast...


I april, när våren kom, fick den flytta ut... Men den blev snabbt frostskadad...


I juni planterade jag ner den i blomrabatten på södersidan, tänkte den skulle få en tillfällig plats innan jag hittar ett bättre halvskuggigt ställe för den. Den hade fått nya blad, så jag tänkte ge den en chans... inte för att jag trodde att den skulle överleva, men testa kan man alltid.



Till hösten hade den fått några ynka blad till, men inte växt något vidare. 
Som ni ser så hade den heller inte blivit flyttad..


Ville inte störa rötterna så sent på hösten, utan den fick övervintra där... om den överlever... så får den en bättre plats till våren.

Det blev vår. Julrosen stod fortfarande grön. Några nya blad kom, Men mycket större har den inte blivit.
Och, fortfarande i södra blomrabatten...


Nu har vi haft en helknäpp vinter! 
Först var våren så sen att det blev nästan sommar på en gång sen snön försvann. Nu tycker jag att vi fick en lång regnig höst med några plusgrader och tidvis lite snöslask, men någon vinter har nog inte börjat ännu! 
Det märks tydligt på växterna. 
Enligt dagstidningarna så är knoppstadiet nu lika som det brukar vara i mars!
Få se hur allt kommer att klara sig. Hoppas vi inte mister så många växter... Kommer det en köldknäpp nu när marken är så våt så är det nog illa! Illa är det ändå, eftersom risken för rotröta är ganska stor...


Och min lilla Julros...
Även den känner av värmen i luften. Den har upptäckt att den inte har något snötäcke på sig och att det inte är någon tjäle i marken.
Så... Nu har den fått för sig att den ska bilda knoppar!
Den som mått så dåligt, varit planterad på helt fel plats och inte haft någon betydlig tillväxt!



Kanske det finns ett hopp för den ändå?
Tänk om jag får den att blomma?
Att jag över huvudtaget fått den att övervintra!
Nåsta säsong, då ska den få en bättre växtplats!


Med detta önskar jag er en bra start på det nya året! 
Hoppas den ger lika många möjligheter som året 2013 gjorde!


Kitty


1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Va grön plantan är i allt det vissna, och va söta knoppar! Hoppas det slår ut.
Det var roligt att träffa er alla idag! Hoppas färden hem gick bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen