måndag 11 april 2016

Måndagstema: "Vårtecken"

Tänk att det är måndag igen?! Känns som att det nyss var måndag... Men nu får vi öppna ett nytt tema för veckan igen, och då hade jag tänkt mig "Vårtecken".

Nu när snön är så gott som borta så börjar man se allt mer vårtecken.
För mina grannar är det kanske ett vårtecken när jag börjar yra runt med kameran och kryper i rabatterna med ändan i vädret. Igår började jag på med vårbeskärningen på det etta äppelträdet, för mig är det äkta vårkänslor att få börja på med det konkreta trädgårdsarbetet.


Solen orkar allt högre och högre, och gluggen som kom när vi tog ner två stora granar skänker mycket mera sol till trädgården. De två stora granar längst till höger på bilden är nästa projekt, de tar alldeles för mycket sol, dessutom känns de äckligt stora när det går hård vind.



Längst bak i trädgården ser det kanske tråkigt ut ännu, men när man tar sig en närmare titt på de två dvärgripsarna (Ribes glandulosum) så har de ganska långt utvecklade bladknoppar!


Under Paraplyalmen (Ulmus glabra 'Pendula') sitter grannens katt Pelle och myser. Skulle han kika rakt upp, som jag gjorde när jag stod där strax innan, så skulle han se hur vacker kronan är mot den blå himlen. Knopparna börjar bli riktigt svulstiga. Väntar så på blad och grönska i trädgården.



En och annan lökväxt och perenn har gett livstecken också.




Nu blir det snart att städa upp i rabatterna och få bort all löv och vissna perenner.
Ni kanske redan har era rabatter vårstädade? Eller ser det ut som hos mig?
Ha en fin start på veckan!

Nästa måndag blir temat "Det är pågång".


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen