onsdag 13 april 2016

Hur går vintersådden??

Nu är det en månad sedan jag grävde fram en av mina odlingslådor ur snömassorna.
Jisses så mycket snö vi hade!!
För att ni ska minnas så plockade jag fram några bilder från 12 mars då jag skyfflade bort snön och från 16 mars då jag sådde grönsaker i odlingslådan.




Idag såg det lite annorlunda ut. Ingen snö!
Nu börjar det synas i trädgården att jag är pågång. Har slarvat på mig ett par trälådor och burit hem ett litet lager med jordsäckar (resten staplade jag upp i ladan).
Det har sjunkt undan en hel del jord i lådorna, och en del försvinner med skörden.
När jag tömmer två av lådorna på perenner som varit i vinterförvaring, så kommer jag att behöva fylla på en hel del. Men jag ska sätta lite hästskit i bottnet först!


Gillar Biolans Torvmylla. Den är musig och härlig att köra ner händerna i, dessutom naturgödslad och ekologisk.
Och har ni sett??!! Det har börjat gro i mina odlingslådor!!
Vanligen skulle jag så grönsaker om 1,5-2 månader, men nu har jag redan grönsaker som kikar fram!

Kunde inte tro mina ögon när jag lyfte på locket igår kväll och fick syn på några rädisblad. Och imorsse när jag gick dit för att fotografera så hade även spenaten börjat gro!

Total trädgårdslycka!!



Tyckte mig se något springa på jorden, torvfluga antagligen, men kan också vara jordloppan. För säkerhets skull satte jag ut en limfälla under locket.

Det är Neudorffs biologiska produkter, giftfritt lim.


Rädisa 13.4, såddes 16.3
Spenat 13.4, såddes 16.3
Är det någon av er som testat så grönsaker ute på vårvintern?
Hojta till om ni har inlägg, jag går gärna in och läser hur ni gjort och hur resultatet blev. Går också att skriva i kommentarsfältet om du inte har blogg. Det är så intressant att höra hur det gått för andra, speciellt här norröver!
Snart ska jag söka mig till jobbet, börjar först kl.13 idag eftersom det blir en sen kväll. Det är Örtkurs på jobbet med två föreläsare. Fredrik från Sunds berättar om kryddväxterna och kocken Lasse Forsman visar hur man kan använda dem. Ska bli jätteintressant! Är inte alls ledsen över att jobba sent idag, det här vill man ju inte missa.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

lavendia sa...

Helt fantastiskt! Men ännu mer tycker jag om den fina platsen med pallkragar och sten. Jättejättefint. Sten bevarar ju värmen bra, när den väl värmts upp.
Själv har jag ingen pallkrage. Jag försöker så litet i växthuset som inte har någon el, men det lyckas inget vidare. Lycka till med fortsättningen. / Britt

Anonym sa...

Jag har vintersått, men det vet du ju :)
18.3 lag jag ner dill, rädisa, sallat å spenat.
I början av april kom rädisa å sallat fram å nu står hela rader av de framme.
Håller med dej om total trädgårdslycka :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen