lördag 23 april 2016

Vintersådden gror & växer

Oj dessa soliga dagar, härligt härligt!

Locket med väthusplasten gör verkligen sitt jobb. När man lyfter på locket så känner man hur värmen strömmar ut.


I de två första raderna så väer rädisorna och spenaten sakta men säkert. Även om vi haft några frostnätter, snö/tö och allmänt kallt, så har de inte tagit någon skada. Satte ut en gul limfälla när fröna började gro, ifall där skulle finnas några "övervintrade" objudna gäster. Ännu har inget fastnat, så jag hoppas att det betyder att det är insektfritt under locket. Efter att jorden tinade upp så blev den väldigt ojämn, men vågar int göra så mycket åt det nu, med risk att ha sönder de pyttesmå växande skotten.


Båda raderna med sommarmorötter har börjat gro. De är ännu väldigt små, så det var besvärligt att fotografera när solen lyste på. 



HÄR kan ni kika in på min vintersådd för 10 dagar sedan.

Efter en morgonpromenad runt trädgården med dottern kan jag lugnt sätta mig här vid datorn och dricka en kopp te. Senare idag blir nog fikapausen utomhus!

Har ledigt hela helgen, så nu ska tunnan med hästdynga väckas och de sista blomrabatterna, buskar och träd klippas!

Sedan får jag gratulera Sara, den härliga kvinnan bakom bloggen "Skillnadens Trädgård", som på torsdag kväll födde sitt fjärde barn!
På bloggen hittar man nu en mysig bild på henne och lilla underverket Loa!

Det är tack vare Sara som jag blev inspirerad att testa vintersådd!
Hennes blogg och youtube klipp kan väcka odlarintresset för vilken grön själ som helst och ge all den kunskap och bas man behöver för att komma igång!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Jennys Vita Villervalla sa...

Vilken fin blogg du har! Härligt med vintersådd, och att snart kunna plocka de där allra första späda grönsakerna.
Ha en fin helg!
Kram
Jenny

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen