onsdag 28 september 2016

Alvas nya rum del 1

Barnen växer och nu är det dags för dem att få nya sängar.

När vi ändå ska ha lyftat ut en del av möbler så passar vi på att ytrenovera rummen.
Alex rum har redan blivit fixat en gång, men nu ska hans fondvägg målas över.
Alvas rum är enda sovrummet som är orört, så det blir nymålat på alla väggar! Hennes bokhylla lyfter vi ut för att få plats med nya sängen och nya hyllor sätts upp på väggen.
Hennes rum är hela 7,6 m2...
Det blir en normalstor 90 cm bred säng till båda barnen och nya madrasser.



Här på väggen intill dörren (som leder till husets enda garderob) målade jag för många år sedan, då Alva (7år) var liten... Eller var det då Alex (12år) var liten... Var tänkt att bli en betydligt större målning, men den lämnade halvfärdig... Passade inte att barnen såg på när jag kladda på väggen. Följderna var inte så trevliga..



Rummet är så litet och har dörrarna och fönstret så dåligt placerat. Känns som att det är meningen att göra det svårt när man ska inreda..




Sedan var vi tvungna att vända klädskåpet med dörren mot andra hållet för att få plats med en större säng.
Det är väldigt tight att ens få skåpet att röra på sig när det är så upptryckt mot taket!
Det går inte alltid som på Strömsö...
Väggen fick lite skador.
Sockeln till skåpet gick sönder.
Till sist brakade det till och bakstycket lossnade och det kom flera bitar bort ur sidoskivorna...
Skåpet var som en ballong på mitten...
Dessutom är sidan av skåpet jättefult och fullt av hål sedan det hade varit fastsatt i garderoben.

Får se.. kanske det går att bygga... Eller så köper vi nytt skåp!
Det är ju inget vackert skåp direkt.
Det var tidigare inne i garderoben, men det kändes ju såååå himla bortkastat, så vi lyfte ut det i rummet och lade in massor av hyllor i garderoben istället.



Vi tömde rummet, bar ut bokhyllan och den lilla vägghyllan. Sängen får hon ha i vårat sovrum tills det är klart. Känns som att det är grejer överrallt nu, förrutom i hennes rum.


Igår kväll (när de andra sov) hann jag spackla igen alla hål och skador på väggarna, men måla hann jag inte. Över natten fick spacklet torka och innan frukosten idag så blev väggarna slipade.

Hon har ju kladdat modellera på tapeten, så att den dragit i sig fett från massan, därför kan det hända att jag borde köpa nån fuktspärr eller sealer så att det inte tränger igenom målarfärgen. Enda jag hittade i garaget var en primer, och jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa... Det blir dagens problem att lösa... innan jag åker till jobbet.
Tanken var egentligen att första varvet skulle målas på förmiddagen och det andra efter jobbet... men få se hur det blir med det.

Någon som är nyfiken på färgen vi valt?
Nu kommer säkert flera att ha olika åsikter om valet. Och jo, jag har varit med och påverkat, men hon fick sista ordet.
Hennes första reaktion var att varannan vägg skulle vara rosa och lila. Men efter en kort diskussion om hur hon skulle gilla dom färgerna efter fem år, så var hon över på min sida. Jag visade bilder på pinterest och vi funderade på olika möjligheter hur vi kan plocka in färg som går enklare att variera.

Valet blev därför en ljusgrå neutral bas, men med en vägg som är ur samma skala, men ett par nyanser mörkare. Den mörkare grå färgen är samma kulör som användes i vardagsrummet förra vintern. Skalan är en rengrå utan influenser från andra färger (som ex. brun, grön, blå, lila). Grå är en svår färg att få rätt eftersom den kan se olika ut i olika rum/ljus.
Pratar av erfarenhet eftersom vårat kök drar i grågrönt och hallen i blågrå. Kanske jag fortsätter in i hallen när vi endå är pågång, så slipper jag se det blå skenet...


Så långt har vi kommit.
På lördag blir det en tidig start med bil, släpkärra och hela familjen. En tur upp till Haparanda och Ikea står på schemat.

Dokumenterar vartefter, så får ni se resultatet senare.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Anneli A sa...

Mukava on suunnitella uutta. Varmasti tulee kaunis lopputulos. - Kaunista syksyn jatkoa sinulle!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen