fredag 2 september 2016

Gentiana och förändrade färger

I stenpartiet lyser den blå gentianan med sina avlånga klockor, riktade rakt upp mot himlen.


Det är trevligt med färgstarka höstblommor nu när det börjar gulna i naturen.


Innan de öppnas är kronbladen ihopsnurrade som en spiral.
Senare öppnas klockan och innanför döljer sig en fjäderaktig krans och andra speciella detaljer och färgmönster som man ser när man går riktigt nära.


Strax intill Gentianan har Stäppsalvian frösått sig.
Det gör mig ingenting, jag älskar stäppsalvia!
Det speciella med fröplantan är att iår har den två färger! Den blommade redan ifjol, i blålila, så även denna sommar. Sorten jag har här är 'Caradonna' som har mörka stjälkar och mörklila blommor. Fröplantorna har betydligt grönare stjälkar.
Men nu har det slagit ut rosa blommor på en av stjälkarna!
Det är inte första gången jag sett liknande fenomen i trädgården. Den mörkbladiga nävan har gjort lika, en del fröplantor är blålila som moderplantan och en del är ljust bleklila. (Bildbevis här, klick)



I entrérabatten har det även skett samma sak!
Den rosa veronikan har iår fått sällskap av en stjälk med lila blommor.
Naturens under... Tänk vad de kan hitta på... 

Axveronika, Veronica spicata 'Rotfuchs'
Nu ska jag pallra min flunssiga kropp tillbaka i soffan...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen