söndag 25 september 2016

höst-/vinterstylar terassen

Känns som att det var en tid sedan jag riktigt gjorde något märkbart i trädgården. Denna söndag var en ledig dag, perfekt med lite trädgårdsjobb.

Jag började på terassen.
Putsade upp växter som hade bruna blad och utblommade blomklasar. Drog bort fula sommarblommor och möblerade om krukorna en aning...
Det såg verkligen bedrövligt ut där!



Är långt ifrån klar, men det är en början iallafall.
Putsade upp mina 'Drottning Ingrid' pelargoner och lyfte upp dem på bordet, (lyftade ner dem då vi hade så blåsigt en längre tid, de höll på att knäckas, sedan lämnade de kvar där nere..). Putsade upp smultronplantorna och lyfte in vallmo-frökapslarna. Plockade bort de små röda prydnadsäpplena från trädet och satte dem tillfälligt i en kopp, ska användas som dekoration senare. I hinken finns endast Silvernjurvinda kvar, resten drog jag upp.

Nyligen när jag var in till Sunds köpte jag en påse växter inför vintern.
Två rosa calluna, en vit calluna, en murgröna och en rosa bärljung.
De fick jag äntligen planterade idag.



Murgrönan är inte planterad ännu, hann inte med den, men den får stå i en plåtbehållare tills jag har tid att fortsätta stylingen...


Bärljung är en vacker och intressant växt som gör sig fint tillsammans med Calluna (och mycket annat). Detta är en plantering som passar inför vintern och fryser fint. De övervintrar inte, utan byts ut till våren när en ny säsong drar igång.



Bärljung finns i flera färger ex ljusrosa, mörkrosa, röda och vita.
(länk till bilder på google)



Pelargonerna och Dahliorna ska snart tas hand om också, så att de inte glöms när kylan kommer. Har ännu inte bestämt mig ifall jag ska sätta pelargonerna i förrådet (glömmer alltid bort att titta till dem under vintern) eller försöka övervintra dem inomhus. Smultronplantorna ska jag jordslå.


Små röda prydnadsäppel.
Smakar inget vidare, inte ens fåglarna gillar dem..
Men de funkar fint att använda som dekoration i planteringar och arrangemang.


Pysslade på med en hel del annat också, men det får ni se nästa gång.
Ha en trevlig avslutning på helgen!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Sååå fint sååå fint! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen