lördag 17 september 2016

Höstsådden just nu

För ungefär en månad sedan testade jag att höstså grönsaker för första gången (inlägg om det här..). Det har grott riktigt bra och nu går jag och väntar på att få se dem växa, i hopp om grönsaksskörd senare i höst...

Min Machésallad/Vintersallad har fått sina första karaktärsblad. Dessa är köldtåliga, så jag håller tummarna för att de ska lyckas, men måste säga att de kalla nätterna oroar mig... Inatt har jag lock på lådorna, vilket jag antagligen borde ha haft i en vecka redan.



Spenaten börjar också få sina karaktärsblad, men ännu är det långt till skörd... Känns det som... Har ingen aning om hur snabbt de växer under hösten.


Så gott som alla spenatfrön har grott och nu har jag en jämn spridning med små plantor. Avståndet behövs för att bladen ska ha utrymme att växa sig stora.


I en annan låda har jag sått ruccola. På denna plats hade jag en spenatsort med lila ådring i bladen. Den tycks ha frösått sig, för halva odlingslådan har små lilaskiftande spenatplantor utspridda här och där.


Rädisa är den fjärde sorten som såddes i höst.
Den har absolut varit den som varit snabbast med att växa. De har redan stora karaktärsblad, men ännu har inte själva rädisknölen börjat bildas. När den väl börjar utvecklas så brukar det gå rätt snabbt.


Här ser man hur spenaten växer mellan rädisraderna... Men vad gör det. Mer spenat till mig bara! Helt välkommet.


Ännu vet jag ju inte om detta lyckas. Hoppas iallafall att det inte ska förekomma hårda frostnätter med flera minusgrader på en tid framöver. Jag uppdaterar om ett par veckor igen, så får vi se hur det går. Alltid intressant när man testar något nytt.

Note to myself: "Så några veckor tidigare nästa höst!"

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen