måndag 2 januari 2017

Drömgårdens nyårstårta

Tillbaka till vardagen!

Nyårshelgen kom och gick. Efter att jag legat sjuk hela veckan så jobbade jag fredag och lördag. Vill ni se bilder/filmklipp från nyårsafton så klicka HÄR.

Eftersom jag jobbat både dagen innan och på nyårsafton, så hade jag lite tidsbrist men ville ändå fixa något gott till familjen, nyårsdagen till ära. Det var tänkt till nyårsafton, men jag hann inte. Därför använde jag ett köpt pajskal från butikshyllan denna gång. Det går lika bra med nästan vilket paj-/kakbotten som helst.
Övriga ingredienser är sådant jag hittade i skåpet.
Eftersom min tårta innehåller en karamelliserad kondenserad mjölk som är väldigt söt (smakar och ser ut som tjock kinuskisås), så hade nästan inget socker i fyllningen. Fyllningen blev fräsch (tack vare turkisk yoghurt) och balanserade upp de söta smakerna.


Drömgårdens nyårstårta
Min variant på Banoffe

1 pajbotten
2 skivade bananer
1 burk tjock kondenserad mjölk
2 dl vispgrädde
2 dl turkisk yoghurt
100 g grovhackad mjölkchoklad
1,5 tsk vaniljsocker
1-2 msk socker
2 msk oboy
2 msk kaffe
3 gelatinblad

Gör såhär:
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
2. Vispa grädden med socker och vaniljsocker.
3. Tillsätt grovhackad choklad och oboy.
4. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i det heta kaffet så att de smälter.
5. Låt kaffeblandningen svalna en aning och blanda sedan ihop med yoghurten innan den vispas ner i gräddblandningen.
6. Bred ut knappt halva burken kondenserad mjölk på pajbottnet och rada ut bananskivorna.
7. Häll försiktigt på gräddfyllningen och ställ in i kylen minst 2 timmar.


8. Ta ut tårtan när den stelnat och bred försiktigt på resterande kondenserad mjölk och dekorera med lite strössel (eller något annat som finns hemma)
Klar att servera!



Låter man den stå ännu längre så stabiliseras lagren lite mer.
Den fick mer än godkänt och hela poängen med tårtan var att göra familjen nöjd och glad. Så (Check) där lyckades jag.

Det tog inte många minuter att göra själva tårtan. Men den behöver stå minst 2 timmar. Funkar utmärkt att göra dagen innan man ska servera den.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen