onsdag 18 januari 2017

Kikärtsbiffar

Igår var jag riktigt sugen på en vegetarisk middag.
Visste att jag hade förkokta kikärter i skåpet. Googlade "kikärtsbiffar" och hittade ett recept som lät enkelt och bra. Givetvis hade jag inte alla ingredienser hemma, men nästan. Här kommer min variant.

Kikärtsbiffar på salladsbädd med tzatziki och körsbärstomater

Kikärtsbiffar
KIKÄRTSBIFFAR:
290 g Kikärter (kokta)
1 stor morot, fint riven
1 ägg
1 msk majsmjöl
1 liten rödlök, finhackad
grönsakssalt
svartpeppar
curry

TZATZIKI:
1,5 dl grekisk naturellyoghurt
1 dl riven gurka
salt
peppar
(vitlök)

1. Skölj och mixa kikärterna.
2. Tillsätt alla andra ingredienser och smaka av. forma till biffar och stek i olja. 

3. Riv gurkan och kläm ur saften.
4. blanda tillsammans med yoghurt, salt och peppar (ev pressad vitlök, men jag hade ingen hemma).

5. Servera biffarna direkt tillsammans med körsbärstomater och en blandad grönsallad.

Passar väldigt bra att servera med ris, men jag valde det gröna alternativet denna gång.

Biffarna fick klart godkänt och även sonen åt ett par biffar med tzatziki. Vi klippte lite salladskrasse över. Blev både snyggt och gav extra smak med lite sting.

Nu längtar jag till egen salladsskörd!
Finns inget bättre än att ta ett varv via köksträdgården varje gång man ska göra mat!

/Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

GladiGrönt sa...

Det ser jättegott ut. Nyttigt också förstås, och tsatziki är alltid gott. ska jag göra nån dag. Ha det så bra och kul att du hittat in på min sida/Monica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen