söndag 18 juni 2017

Inred ute med kryddväxter - Film

-Samarbete-

Äntligen har jag fått in lite grönt på terassen, såhär i mitten av juni... Tror inte jag har varit såhär sen nånsin förrut!


Det jag fixat är hörnet med kryddväxter.
Jag vill alltid ha kryddväxter på min terass. De är fina att titta på, doftar gott och är nära till hands när man sitter och äter på terassen och vill klippa lite kryddor på maten.

Det finns så många olika kryddväxter.
Höga, låga, upprättväxande, hängande, gröna, brokiga, smala blad, runda blad osv osv... I de två stora krukorna har jag kombinerat ihop några olika varianter. Dels för att det ska se fint ut och dels för att tillgång till färska kryddor med större variation.

Som ni vet så gillar jag att använda gamla föremål, okonventionella föremål och upcycling/recycling. På terassen har jag byggt lådor av restvirke och planterat i konservburkar.

Timjan och slätbladig persilja

Har även blandat in månadssmultron i en av mina större krukor. De är gröna och frodiga, blommar fint och har goda och dekorativa bär.



Buskbasilika, den mörkbladiga i bakgrunden, är mycket tåligare än vanlig basilika. Den blir hög och blommar jättefint! Dessutom gillar insekterna att sitta i den.
De flesta kryddväxter drar till sig olika insekter och fjärilar då de blommar.




Myllan jag använder till mina kryddväxter är en ekologisk specialmylla ämnad för kryddväxter.
Den är mera sandig och genomsläpplig. Perfekt för kryddväxter!
Sedan täcker jag all öppen jordyta för att behålla fuktigheten i jorden bättre, ha enklare att vattna, inget ogräs och dessutom ser det mera "färdigt"ut.


Samtidigt som jag planterade lät jag kameran rulla på...
Resultatet ser ni i filmklippet under.


Nästa steg vore att få alla säsongsväxter planterade som jag köpte för flera veckor sedan... Stamrosen... perennerna... gräsen... här finns minsann att göra ännu. Men vi tar ett steg i taget.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

camilla sa...

Så fint det blev! Och vilken smart ide' att placera hålen lite högre upp på krukan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen