lördag 10 juni 2017

Trädgårdskväll på Strömsö

På torsdag packade jag bilen full med växter och styrde nosen mot Vasa, närmare bestämt Strömsö. Torsdag kväll var nämligen den stora trädgårdskvällen på Strömsö med programpunker mellan kl.16-21 och livesändning i radio.

Jag var inte ensam där.
Närmare 2000 personer besökte Strömsö under kvällen!
Det ordnades gratis kollektiv trafik med bussar, som åkte flera gånger i timmen, från rådhuset i Vasa centrum ut till Strömsö.

En del av "Trädgårdskaffe-gänget". Från vänster: Jag, Anna, Susanna, Sandra och Jessica.

Jag hade flera bekanta ansikten runt mig. Gänget från trädgårdskaffet var där och visade hur man gör en odlingslimpa, sålde grönsaksplantor, pratade odling på scenen och live-intervju i radio.



Jag var mera där som min egen person med helt annat tema. Jag pratade om bladverk, färg, form, hur man kombinerar olika växter och vad man ska tänka på vid planering och plantering. Det var roligt att få snacka ihop sig med besökarna, jag är ju inte direkt den som kan stå tyst... Kom hem med nya erfarenheter efter att ha blivit kopplad till en mic och bänkad på scen tillsammans med Matias Jungar från Strömsö. Jag hade ett bildspel som rullade på skärmen samtidigt som vi höll dialog och snackade växter. Riktigt kul!


Var ganska fast vid mitt bord (vilket var roligt), men lite hann jag mingla iväg också. Är man på Strömsö så är det ett måste att ta sig en titt runt knutarna. Här är ju bara så vackert!

Tyvärr hann jag aldrig titta runt på plantloppiset som fanns ute på gräsplanen...

Var så fascinerad av sumpmarken som anlagts på Strömsö. En sådan vill jag också göra. Kabbelekan (Caltha palustris) var så fin, jag som inte ens är så förtjust i gula blommor... Där fanns även Iris sibirica och vit svärdlilja m.fl. Måste kika in programmet på arenan, det har kommit nu i våras, men har missat avsnittet.


Kabbelek, Caltha palustris
Camilla hade sitt lilla bord med temat trädgårdskont, en kvinna full av ideér!

Camilla Forsén - Ström
Under kvällen kunde man lyssna på olika temat vid scenen.
Det pratades om bär, om odlingstekniker, om hälsa och om naturens skafferi mm. Själv hade jag inte möjlighet att lyssna på någon av dem, men ska lyssna på deras radiosnack på lördag.

Var inbjuden till radio-tältet där jag fick sitta och prata växter i livesändning!
En häftig upplevelse. En till erfarenhet rikare. Kunde ha pratat vidare hur länge som helst.
Här hittar ni länk till mitt inslag, jag börjar prata ca 49:50 minuter in i sändning.


På Strömsö finns något att titta på vart du än går!
Här sprudlar det med idéer och kreationer.
Som exempelvis en bänk gjord av två krukor och plankor med hål för plantering.


Innanför köksträdgårdens portar står färgglada tunnor och krukor med sommarblommor och perenner. Kul grej med rör och dusch ovanför en del av krukorna.
Jag och Sandra kröp ihop runt tunnan med den lägsta av de gula duscharna för att ta en bild, efter evenemanget...
(Den ser ni på min instagram, hittas här i bloggens balk till höger.)
Tror att vi började ha lite lågt blodsocker där på slutet... Tror att ingen såg oss, men hörde oss gjorde de säkert... Tur att det bara var Strömsö-teamet som var kvar på området.


Växthuset och en del av köksträdgården på Strömsö.

Deras växthus är bara såååå snyggt!
Det lilla drivhuset gjort av armeringsnät och glasskivor var snyggt! Ett sånt vill jag också göra.


Inne i det stora växthuset var det stylat med stilleben av gamla prylar, pysselmaterial, verktyg, konst, krukor och småplantor mm. Så mysigt. Undrar hos vem man kan sätta in en beställning?? Långbordet är i stil med det jag hoppats att vi ska bygga till våran terass i sommar. Gillar plankbord med enkla och stabila ben/underreden.




Satt i morsse och fixade bilderna till inlägget innan jag åkte iväg till jobbet. Efter att ha tittat igenom dem och drömt mig tillbaka till gårdagen så var jag full av energi när jag kom till jobbet. Det satt kvar som ett rus i kroppen, så roligt hade vi det!

Det var utlovat regn under hela kvällen. När evenemanget var över och vi började städa undan så kom de första små dropparna. Snacka om tur.
Man kan säga att det gick som på Strömsö!

Här finns en länk till Strömsös reportage från trädgårdskvällen.

På lördag kl.14.03-15 kan man lyssna på Yle Vega Österbotten, då kommer en komprimerad version av torsdagens live-radiosändning.

Min film från kvällen hittas HÄR.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Vilken härlig kväll ni haft och så roligt att få se bilder därifrån. Vissa miljöer känner man igen från TV-programmen. Grattis till dina intervjuer och framträdanden !!
Ha det så gott !
Kram/Isa

♥Min Eden♥ sa...

Åh... så fantastiskt! <3 vilken dag ni hade!!! Nästa gång ska jag med!! :)
/nina

Elin sa...

Tusen miljoner tack för det fina bildreportaget Kitty, så roligt att du var med. Hoppas verkligen att vi får orsak att återkomma :) <3

UplayOnline sa...

Vissa miljöer känner man igen från TV-programmen. Grattis till dina intervjuer och framträdanden !!


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen