lördag 3 juni 2017

Överlevare vs. isbränna

Mitt äppelträd som blommar i både rosa och vitt har knoppar, en hel del knoppar! Men ser tydligt skillnaden på de inympade grenarna eftersom deras blad är betydligt rödare.
Det är sorterna 'Salla' och 'Rixi' på trädet.
Ympningen gjorde jag 2008 och övervintrade trädet i komposten. 2009 planterades det här i "roshörnet" då det byggdes upp. Efter det har det haft lite otur med sorkangrepp på rotsystemet, så trädet är fortfarande ganska litet och har lösa rötter. Det växer dock, blommar och ger en del frukt. Jag ger inte upp hoppet om att trädet ska vinna kampen mot sorken!


Sedan över till en helt annan kamp!

Förra året hade jag hem ett par krukor stäppsalvia från jobbet, inköpta sådana, inte härodlade. Hann inte få ner dem på hösten innan snön överraskade och de blev stående utanför blomrabatten hela vintern, de står fortfarande där.
Man kan snacka om överlevare!
Nu är det gröna tuvor i krukorna. Mina stäppsalvia som fanns i blomrabatten syns inte ens till! Tror inte att de gillade den tjocka isen som låg på ytan en längre tid, de gillar ju inte att stå blött... Antagligen överlevde de inte vintern. Men nu har jag ju kvar mina två oplanterade krukor, de som jag var säker på att jag skulle få slänga på komposten.


På bilden nedan ser ni de två krukorna som står uppefter entrérabattens kantsten. De står fortfarande på exakt samma ställe som jag ställde dem i höstas...

Men... kolla gräsmattan!!!

Isbränna på gräsmattor är ett stort problem iår!
Vissa har bara fläckvist, en del har rätt så grön gräsmatta och andra har helt förstörd gräsmatta som är totalt färglös ännu! En tufft vinter igen, men det är inte samma växter som tagit stryk detta år.


Jag har en del större och mindre områden med isbränna på bakgården också. Inte roligt om den inte hinner bli grön innan öppna trädgårdar som är efter en månad... Inte snyggt alls!
Ska gödsla och se ifall den får ny kraft, annars blir det att toppdressa.

(Toppdressa är alltså att kratta ut en tunn yta matjord och nya gräsfrön som får gro medans det gamla gräset tar sig och växer igenom jordytan)

Det är så att man får fundera... Kommer vi ha såhär tuffa vintrar varje år framöver??

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Ja jag har också sått nya frön på gräsmatten... dessa kala bruna ytorna... int riktigt snyggt..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen