torsdag 1 juni 2017

Förgrodd potatis planteras ut

I mitten av april köpte jag hem sättpotatis av sorterna Colomba och Jussi. Jag plockade ut dem på en några centimeter tjock jordbädd i förrådet där jag drivit upp mina plantor. Nu som då har de fått en skvätt vatten, men annars har de skött sig själv. De började på rätt så långa stjälkar, så en del av dem har jag kortat av.

En och en halv månad senare var det dags att plantera ut dem.


Jag har bara hunnit förbereda en odlingsbädd i hörnet av min lott, så jag fick bara rum för 2 av mina 6 potatistråg nu, resten ska jag sätta ner senare i veckan.

Jag har inte odlat potatis tidigare, så jag hade inte räknat ut hur mycket utrymme det skulle ta. Jag gjorde den ena bädden så som jag ville ha den och tänkte bara att jag sätter dit så mycket som ryms och resten kommer i nästa bädd. Lite smal hade jag gjort den, så jag breddade den ca 20 cm för att alls få plats med två tråg plus tagetesfrön.
Jag använder en tagetes som säljs som gröngödslingsväxt. Den gör nytta för jorden och arbetar emot jordnematoder. Det är just nematoder eller knäpparlarver som kan vara mitt problem när jag odlar potatis på åkermark första året den brukas. Och sedan finns ju större problem... sork. Dessutom blir det fint med gula blommor mellan potatisen.



När jag lyfte upp potatisen så satt alla fast i varandra, men det visste jag nog av.
Försiktigt bröt jag isär och lirkade lös potatisarna från varandra. De hade jättefina och stora rötter.
Till min stora förvåning fanns det redan små potatisar pågång där redan!


Varför går man då detta?
Varför ha dem på en jordbädd istället för att bara ha dem att grodda som de flesta gör?

1. Potatisen bildar ett fint rotsystem och blir som potatisplantor.

2. Den startar sin produktion och får ett försprång i processen redan innan de kommit ner i jorden.

3. Potatisen kan ligga och vänta en tid om det är en lång kall vår.

4. Tidigare skörd.


Nu är det att vänta och se hur bra det lyckas.

Tanken är att jag ska ta tillvara en del av potatisen om skörden blir stor, inte bara använda för färskkonsumtion. Jag ska göra både klyftor och skivor som förvälls i några minuter och snabbkyls. En del ska vara naturella och en del ska kryddas. Småpotatisar ska tvättas noga och förvällas hela. Sedan packas allt i påsar och fryses in.

Tänk att få plocka fram egen nypotatis till julmiddagen, eller slänga in egen klyftpotatis i ugnen mitt i vintern?!!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

ellan sa...

Det var idel nyheter för mig. Kul och spännande! Skoj att det redan bildats småpotatisar. Hihi!
Allt gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen