söndag 20 augusti 2017

Hallontider



No words needed...

Men jag har ju aningen svårt att vara tyst...

Nu är det bärtider!

Jag har bara två hallonbuskar men vi plockar från dem varje dag. Det kommer jättemycket hallon iår. De är godast att äta i förbifarten, men vissa dagar plockar jag in en skål till familjen eller att sätta på yoghurt. Med så få buskar blir det sällan något över att frysa in.


Björnbären bredvid vet jag inte om kommer att hinna mogna, säkert några, men inte alla. De är fortfarande gröna. Björnbär är supergoda att ta från frysen och slänga på frukosten (yoghurt eller gröt).

Mina vinbärsbuskar mår inte så bra. De hade jag tänkt kapa ner i våras, men det blev aldrig av när jag hade så mycket annat på min "att göra - lista". lite röda-, vita- och svartavinbär har jag fått, men barnen äter upp det mesta direkt från busken. Mina barn älskar bär, och jag är glad att de vill gå och mumsa på nyttigheterna i trädgården.

Krusbär kommer rätt så bra och borde snart plockas.
Jag gör oftast sylt av mina krusbär, det blir supergott! Den är ganska kraftig i smaken, vilket gör den toppen till grekisk yoghurt eller till pannkakor.

Körsbär kommer mindre iår. Jag har haft ganska hårda angrepp på trädet två vårar i streck och fått mycket knoppar förstörda. Man får glädjas över det vi får...
Vi äter oftast direkt från trädet, det är bara ett litet träd, eller så blandar jag med i pajer eller i min skördesaft.
Skördesaft brukar jag göra senare på hösten när ytterligare bär mognat som lämnat kvar på olika buskar och träd efter skörd. Dit kan också sättas rabarber och äppel mm. Brukar bli riktigt god saft.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen