onsdag 23 augusti 2017

Skörderecept: Torkade tomater

Tänkte tipsa om ett par enkla rätter, tillbehör och liknande som du kan göra av din skörd.
(Har du ingen skörd så kan recepten testas av köpta råvaor)


Testade att göra egna semitorkade tomater. De är så himla goda. Mycket godare än köpta! Kollade runt på nätet efter recept och sedan gjorde jag en egen variant med influenser av dem båda.
Här ska jag dela med mig av mitt recept.

Semitorkade tomater

Torka på plåt eller i en ugnsform:
250g körsbärstomater
1 nypa salt
1 msk olja
1-2 nypor timjan
1 citronklyfta

Gör så här:
1. Ställ ugnen på 100-120 grader, gärna varmluft.
2. Halvera tomaterna och placera dem med snittytan uppåt.
3. Pressa över lite citron.
4. Ringla över oljan och strö över kryddorna.
5. Ställ in i ugnen 2-3 timmar. Lufta ugnen emellan eller ha den aningen på glänt, för att fukten ska slippa ut. Följ med, speciellt på slutet.
6. Tomaterna ska vara sega, inte knapriga, när de är klara.
7. Låt tomaterna svalna.

inläggning:
olja
salt
peppar
vitlöksklyfta
ev. stjälkar av färsk timjan / en skvätt citronsaft

8. Sätt de avsvalnade tomaterna i en ren burk.
9. Skiva vitlöksklyftan och blanda ner med tomaterna.
10. Salta och peppra.
11. Häll på olja.


I receptet kan man använda olivolja ifall man har en riktigt bra och god olja. Själv hade jag bara rypsolja hemma. På denna mängd får man ca 1,5 dl slutlig produkt (ca 40 små halvor). Receptet kan förstoras efter behov. Står sig i kylen ca 1 vecka.

När tomaterna är uppätna så har du en riktigt god olja kvar som bra går att använda i matlagningen, till salladsdressing eller att pensla på bröd som ska ugnsrostas.


Dagen efter gjorde jag en enkel macka av en medelhavssemla. Strök på ett lager pesto, placerade ut några torkade tomater och toppade med stekt bacon och strimlad rödbetsblast. En smakupplevelse för munnen! Så gott! Tomaterna får en mycket mer koncentrerad smak när de torkas.


Lycka till ifall ni vill testa!
Vill ni veta hur jag gör min pesto? Kommer snart på bloggen.

Kolla in min instagram för mer inspiration.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

6 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Åh mums va det såg gott ut!!!

camilla sa...

Jaah, det låter så gott! Det ska jag testa att göra av mina hundreds & thousands. Tipstack!

Isas Trädgård sa...

Waaooo, ser jättegott ut - måste testas !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Trädgård i Torslanda sa...

Ja nu går ugnen ofta. Brukar bara torka och frysa in för att ordna med olja och så efterhand som vi ska ha dem, men detta låter ju väldigt gott.
//Helene

Nina sa...

Ser jättegott ut! Första satsen gör jag nu :)

UplayOnline sa...

Åh mums va det såg gott ut!!!


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen