fredag 31 maj 2019

Så ser trädgården ut efter maj månad!


Nu är vi inne i maskrosens tid!
Våran gräsmatta var helt gul av maskrosor innan maken klippte gräset igår! Vi borde ha klippt några dagar tidigare, men de regniga dagarna gjorde att vi fick vänta med det. Men oj oj oj så frodigt det blev av lite vatten! Det som är bra med att maskrosen hann gå i blom, men inte blommat så länge att fjunen/fröna börjat flyga runt, det är att våra nyttoinsekter, pollinerare, humlor och bin haft blommor att besöka. Det är speciellt viktigt om våren att det finns något som blommar, så därför har jag alltid narcisser och panseér ute rätt tidigt, nästan lite väl tidigt.

Sedan hade jag maken att använda uppsamlaren när han klippte gräset, så nu har jag en hel skottkärra med gräsklipp som ska användas som täckmaterial i köksträdgården!



Oj denna grönska som naturen och trädgården bjuder på nu!
Älskar verkligen grönskan! Den ger så mycket energi jämfört med den mörka vintern och den gråa tiden tidigt på våren. Nu kan man se hur det växer för varje dag. Skulle vara roligt att filma "time lapse" på hur det växer.

Har haft en period nu då jag hela tiden går i en slags dimma. Trött trött hela tiden och en spökande huvudvärk... Hade jag inte grönskan nu så vore det rikgit jobbigt!

Manchurisk valnöt, papraplyalm, hortensia, dagliljor, randgräs, tuvrör, silverhafre osv....

Ormöga, Omphaloides verna


Som ni ser behövde gräset verkligen klippas.

Snart ser man inte den öppna jordytan mera i skuggrabatten på norrhörnet.
Marktäckarna breder ut sig, hostorna står upp som långa piggar och ska snart börja öppna bladen, Allium är i knopp och övrig perenner börjar ta form. Här blommar frittillarian för fullt ännu. Den blommar faktiskt betydligt längre än i rabatten som har betydligt mer soltimmar. Större blir de också.



Päronträdet har massor av blommor iår. Vissa grenar ser nästan snöklädda ut.
Men jag har lite tvivel angående mitt päronträd... Är det verkligen sorten 'Aune'? De är jättesmå, hårda, träiga och inte alls goda. Testade att låta dem ligga inne och mogna, men det blev inte bättre. 'Aune' ska ju vara stor och saftig.
Fick tipset om att kalka trädet lite extra, så det har jag tänkt göra nu i helgen.


Päronträd 'Aune'


Trevlig helg på er alla!

Här kan ni se hur det såg ut för bara 2 veckor sedan!
Vår på bakgården
Vår i trädgården del 2

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen