tisdag 18 juni 2019

Trädgårdskväll på Strömsö +film


Det är något speciellt med Strömsö.
Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör platsen så speciell, men något är det.

Är det miljön och känslan där? De trevliga personerna man har att göras med? Är det att få se allt live, som man annars ser på tv? Kanske är det en blandning av allt och lite därtill.

Scenen där många av "snacken" tog plats




För mig är det fjärde gången jag medverkar i sändning. Iår pratade jag om biokol och olika naturgödslar mm som man kan använda för att ladda kolen.
Var för ett par år sen på julpyssel och nu har jag varit alla tre år och föreläst på trädgårdskvällen, och sedan stått vid mitt bord på trädgårdsgatan.

Iår hade jag med vykort som jag själv fotograferat i min trädgård, lite växter och "meny-häftena" som jag gjort på jobbet.



Det var många som stannade till för att se vad menyhäftet var.
Jag använder det själv varje vecka för att planera vad vi ska äta under veckan. Det gör det enklare när man ska handla hem maten och man kan planera in sådant som passar med schemat vi har. Så mycket enklare att ta sig 5 minuter på söndag än att sätta 30 minuter varje dag på att kolla genom kylskåpet och bli inspirerad. Häftet har 52 sidor, så det räcker ett helt år om man använder det varje vecka, annars har du det ännu längre. De använda sidorna kan man sedan spara och använda pånytt någongång då man inte vill skriva ny.

(Finns ännu häften kvar om någon är intresserad)


Det är så roligt på dessa trädgårdsevenemang!

Man träffar massor av människor.
Bredvid mig hade jag bl.a. Floristmästaren Nelly Koitto som band kransar både på scen och här vid bordet på trädgårdsgatan. Det var även hon som gjorde de stora kransarna till midsommarstången (bild längre ner i inlägget).



Trädgårdskvällen på Strömsö bjuder på en stor variation av snack på scenen med olika trädgårdsprofiler som pratar om alla möjliga ämnen som rör trädgård. Många av dem står dessutom på Trädgårdsgatan där man kan gå fram och snacka och fråga mer om ämnet. En del säljer också produkter, plantor osv.

Strömsös egna experter finns även på området och är inblandade i både det ena och det andra.
Här är det plantloppis, barn som uppträder med trädgårdsdans,  käpphäst-hoppning på gräsmattan, guidning inne i Strömsö huset, våfflor, grillad korv....

Bakom Strömsövillan såg det ut som att det snöade när man gick till det stora växthuset. Det var stora aspar, helt gråa av blommor, som nu spridde ut sina frön.



Under trädgårdskvällen förra året hade Leif Blomqvist ympat in nya äppel äppelsorter på det befintliga äppelträdet. Samtliga tre hade lyckats!


Stångmästare Fredrik Sandström och några andra från NÖT (NorraÖsterbottens Trädgårdssällskap) var här för att dekorera och resa midsommarstången. Ett samarbete med Aspegrens trädgård och Strömsö. Ari från Aspegrens fick gestalta som prosten.




Ungefär 2500 personer
besökte evenemanget iår!

Varsågoda att kolla filmen jag klippt ihop från kvällen.
Det börjar med våra förberedelser och lite från området och villan. Sen övergår det till programmen mm. Svårt att få stämningen på film, och dessutom var jag lite skakig i händerna.


Få se vad det hittas på till nästa år!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen