onsdag 1 augusti 2012

Nyskaffade växter och trädgårdsfix

Tog en sväng ut till Blomqvist Plantskola med dottern igår. Vi hade det ganska skönt där vi gick runt med våran lilla kärra (som Alva älskade) och doftade på rosor och tittade på alla fina perenner!
Efteråt får man gå upp till lilla "kaffestugan" där de bjuder på kaffe/saft och muffins!


Här ser ni vad som kom med oss hem


(Kanadensisk ros) Rosa "Adelaide Hoodless", (Rudbeckia) Echinacea purppurea "Magnus" & "Alba" och (Stjärnflocka) Astrantia major "Lars".

Rosa "Adelaide Hoodless"

Började förståss plantera omedelbart när vi kom hem.
Denna röd/rosa kanadensiska ros är frodig och rikblommande!


De andra två rosorna som som syns på bilden är "Martin Frobisher" till vänster och "Prairie Joy" till höger. Även de kanadensiska.

Här kommer närbild på Stjärnflockan som jag köpte (eller rättare sagt så köpte jag nog 2...)
Den ljusare stjärnflockan köpte jag för några veckor sedan när jag tog en sväng förbi Sunds Trädgård. Den är lite speciell, för dess blad är gul-grön brokiga.


Båda Astrantia skaffades inte bara för dess utseende, utan med tanke på kommande binderi och annan dekorering!

Här är lite annat som blommar i min trädgård för tillfället


Daglilja, Hemerocallis "Minstrel Boy"


Röd lilja "Prominence", Gul lilja "Cunnecticut king", Hosta som blommar med vit-lila brokiga blommor (har ju många andra varianter också, med olika stora/färger, som ni kanske minns från detta inlägg), Praktbetonika och sista bilden är en ganska hög Astilbe med fina rosa blommor som jag inte har nåt namn på (vilket är synd, för det är den snyggaste rosa Astilbe jag någonsin sett!). På samma bild skymtar även den fina vita Astilbe "Waisse Gloria".



Mina vita Echinacea purppurea har blivit lite invuxna av Aruncus dioicus och Hosta "Aureomarginata", så hostan grävde jag bort och flyttade ut mina invuxna plantor samtidigt som jag planterade nykomlingen!



Intill trappan står en kruka med sommarblommor och luktärter.


För många år sedan så ficka jag två betongfat (detta är det större av dem) som har stått oanvända i förrådet. Nu har de fått se dagsljuset!


Imorgon får jag nog byta de flytande blommorna, de gillar nog inte regnet som kom...


Som sagt, det kom en ordentlig regnskur igår kväll!
När jag tittade ut genom fönstret så hade resten av familjen gått ut för att titta på regnet (något vi ofta gör).
Det är mysigt att sitta i gungan under pergolataket när det spöar ner regn och smattrar på taket!
Regnet kom så hårt att det sprutade förbi silen!

Det blev många bilder i dagens inlägg! Skulle ha blivit fler.. men någonstans måste man sätta stopp!

Ha det gott mina vänner!


- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Åh! En Magnus skulle jag vilja ha! Bra att veta att han finns hos Blomqvist. Stjärnflocka är ju också en favorit.

Är lite avis på ditt betongafat. Jag har ju funderat på att gjuta lite själv, men det har inte blivit av ännu.

Ha det bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen