tisdag 7 augusti 2012

Regniga dagar.... suck...

Hemma från Vasa efter två skoldagar och övernattning på internatet.
Igår hade vi lite rundvandring på alla odlingsområden för att kolla läget på vad som ska göras.


Melonplanta växande på friland. Finska zon III, få se om vi har för kallt eller om de hinner bli "ätliga"...

Julstjärna (Euphorbia pulcherrima)
 Idag har det regnat och regnat och regnat. Det rörde till sysslorna på skolan. Fälten och grönsaksodlingen är så blöta att man sjunker ner, går inte att gå dit! Har jobbat mest inne idag. Största delen av dagen har jag befunnit mig i växthuset tillsammans med 1000 små plantor av Julstjärnan! De skulle plockas bort från lådorna de stod på och glesas ut på bevattningsborden. det var rätt skönt att stå där i min egen "bubbla"... även om regnet droppade in och ner i nacken hela tiden.

Hemvägen var väldigt tråkig, blåsig och regning...
Men som vanligt, så gick jag ändå runt och tittade i trädgården. Det är så mycket på gång i trädgården nu, massor av blommande dagliljor... och DAG-liljan blommar ju bara en dag (men har förstås många knoppar), varje dag blommar något nytt, vill ju inte missa dem ;)



Rosa 'Prairie Joy'
 Nästan så att rosorna regnar bort... Men vackra är de ändå!



För nån vecka sedan flyttade jag Dhaliorna bort ur solen och in i skuggan. tidigare var det stekande sol hela dagen, men nu har den bara förmiddags- och kvällssol. Istället för hängande och gulnande så har den nu frodats och blivit djupare grön, för att inte prata om rikblommande!!
Vackert vackert!


Lilium 'Navona'


Den gula dagliljan har blommat ut för länge sedan, men dess karaktär ger ett snyggt intryck som "dekorationsgräs". Rosenstaven vsar stolt upp sig likt inget annat i den blomrabatten. De stora bladen från min Manchurisk valnöt (Juglans mandshurica) som äntligen tycks orka växa till sig lite.
I bakgrunden skymtar även Ligularia 'Hietala', Aster, Rosenhallon, Klasespirea m.fl.



Här står mina lådor i regnet... oj vad jag väntar på att få odla i dem!!
Om man tittar riktigt noga på bilden så syns käppar... Innanför dessa käppar kommer min nya nyttoträdgård inom snar framtid...  :D

Nu rusar klockan iväg igen... har väckning om 5 timmar!
God natt


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen