torsdag 23 augusti 2012

Skördedag för krusbären

Dags att plocka krusbären. Bären börjar bli tillräckligt röda nu, så det är väl dags att sätta igång och göra något av dem!

Har  två buskar med röda krusbär. Skålen jag gick ut med var ca 2-2,5 liter och eftersom vi går och äter ur busken så tänkte jag att det ska säkert rymmas i den skålen...

Böjde mig ner vid den första busken och började på... efter halva busken fanns det inte mycket utrymme kvar i skålen...


Lämnade kvar de mindre bären som inte var riktigt mogna ännu, så får de vara kvar i busken så att barnen får gå och äta dem sedan. Ändå blev skålen överfull!

Blev att gå efter en ny skål och fortsätta plocka ur den andra busken!
Krusbär kallas även för "Stickelbär" i Finland, eller åtminstone i Österbotten. Vet inte varifrån namnet kommit, men jag kan tänka mig att de vassa taggarna kan ha något med saken att göra! Mina händer är fulla av rispor och nu som då så hakade man i en tagg så att det började blöda...


Skålstorleken var för liten igen. Det var verkligen massor av bär på varje gren, som ni ser!


Slutade med tre skålar med en vikt på över 3kg.

När jag började ansa bären konstaterade jag ganska snabbt att detta kommer att ta en stund... Det var ju rätt många bär när man ska knipa av svansen på varje bär, och de måste ju plockas en efter en...


Alla bären blev det sylt av som jag kokade i två omgångar.
Krusbärssylt är supergott till plättar och pannkakor, men passar även utmärkt på naturell yoghurt och glass.


Hade lite dåligt med burkar, men en snygg burk hade jag kvar. Glasburkar med lock som har metallspänn gillar jag. Och hur snygg är inte färgen på sylten?!
Imorgon ska jag fixa etiketter till dem.


Här är hela satsen. Ska väl nog räcka en bra stund. Använde tre plastaskar också så att jag får sätta en del av sylten i frysen.

Det ser kanske snyggt och prydligt ut, som om allt gick så enkelt och smidigt...

...Vill ni se verkligheten??

Okej då...


det började med blödande fingrar, syltkokningen gick rätt smärtfritt... ända tills jag skulle skopa upp sylten i burkar!
Först tappade jag en burk ner i sylten, som tur är det ju rena burkar ;)
Sedan missade jag mig när skopan höll på att glida mig ur handen och den kokheta sylten hamnade på mina fingrar istället. AAAAJJJ!!! Det sved och brännde så jag var tvungen att stå med fingrarna nerstoppade i ett vattenglas medan jag fyllde de sista burkarna.
Till sist skulle locken på... kan någon gissa hur det gick??
Precis, burkarna var ju väldigt varma och när jag skulle vrida åt locket så slant det till och jag tömde nästan halva burken på diskbänken... Suck...

Huvudsaken är att jag är nöjd över slutresultatet och fingrarna svider inte längra (bara de inte stöter i nåt).

Rekommenderar denna sylt, testa om ni inte gjort det förr. Det är jätte enkelt!
(2kg krusbär och 1 dl vatten sjuds upp. rör ner ca 1kg syltsocker och koka 10-15 min på svag värme. Häll upp i rena burkar.) 

Blir att steka plättar till efterrätt imorgon så att vi får proväta sylten!  :)
Det är ju ändå fredag imorgon.

I helgen firar vi något som vi kallar "Villa avslutning" eller "Venetsiansk". Firas speciellt här i Österbotten. Ett sätt att avsluta villasäsongen och sommaren. Det firas sista helgen i augusti varje år, ofta ute på någon sommarstuga. Man umgås, äter gott, försfriskar sig och skjuter raketer tillsammans med vänner och familj!

Fick ett bloggtips av min vän Nina igår. Hon visade en bild från bloggen, för hon tänkte att det var något som skulle intressera mig... och det hade hon rätt i!
Idag besökte jag själv bloggen och imorgon får ni se resultatet av det som inspirerade mig att gå ut och plocka lite naturmaterial...


- Kitty -

2 kommentarer:

Sandra, i sagarden sa...

Vi har så nyplanterade krusbärsbuskar att de inte får så mycket bär ännu... Men jag som älskar krusbär, så jag tror nog det blir fler till nästa år. :)

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Tusen tack Kitty för ditt besök. Det är alltid lika roligt att möta bloggsystrar! VIlket härligt inlägg du skrivit!! <3
Nu väntar jag bara på att få se din trädgård ;D
Vi hörs!!
/nina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen