lördag 21 september 2013

En resa på 30kg!

 
Det var en gång en tjej som hade ett problem,
ett stort viktproblem!
Den här tjejen är jag! Och visst var jag medveten om mitt problem, men ville kanske inte inse riskerna med att inte ta itu med det. Jag har flera gånger gått ner i vikt med hjälp av träning, viktväktarna, cambridge mm. men aldrig lyckats hålla ner vikten efteråt!
 
I början av november 2012 fick jag plötsligt väldigt obehag en kväll när jag skulle gå och sova. Kändes som om hjärtat var ur rytm och hoppade över slag mellan varven. Oron över vad som var pågång stressade upp kroppen som gjorde allt värre! Jag besökte läkare ett flertal gånger, var på EKG och olika blodprov. Allt var normalt! Sov inte på tre veckor och hade massa konstiga symptomer och känningar...Började gå till våran skolläkare och hälsovårdare på skolan för att prata och kolla upp läget.
Stress, är det som orsakade allt!
När jag når botten, brukar det ofta trigga något som får mig att ta itu med min vikt!
Symptomerna försvann inte, men vandrade lite runt och ändrade vecka för vecka. Jag mådde dåligt och fick ofta ångest, panik, rusningar och andnöd. Sov dåligt, var trött, orolig, gråtfärdig och allt kändes som en motgång!
Innan julen hade jag gått ner 8kg bara genom att skippa onödiga kalorier och minska portionsstorleken.
 
 
Efteråt kom jag ur balans. Jag hade ingen motivation, hade ingen disciplin över huvudtaget! Började slarva med kosten och med ett knäpp hade 2,5kg kommit tillbaka! I mitten av januari tog jag upp träning igen efter att inte motionerat alls sedan hösten. Alla mina symptomer gjorde mig rädd att ens höja pulsen lite! Rätt snabbt rasade den första kilon.
Min syster hade länge försökt få mig att ta en personal trainer, men jag trodde att jag kunde klara av det själv! Att vara tillbaka på gymmet och känna att det visst går att höja pulsen utan att vara rädd för en hjärtattack fick mig att lyfta på luren...
Bokade in ett infomöte på Xtravaganza där jag skrev på ett 1 års kontrakt!
 


Xtravaganza. Djunglesport repen och salen för gruppträningar mm.
Med en personlig coach, kostrådgivning, träningsprogram och vägning var tredje vecka tog jag det första stora klivet närmare mitt mål!
Hade bestämt mig i november att vikten skulle stå på två siffror innan jag fyllde 30år den 2 april.
Nådde mitt mål i slutet av april, inte riktigt till födelsedagen, (det får jag skylla på vintermånaden då motivationen gav mig några extra kilon!) men det duger för mig!
 
 
Kan inte ens tro mina ögon, att jag officiellt kommer att skriva här hur mycket min vikt låg på... Men det är kanske hälsosamt för mig att inse hur överviktig jag var, för att aldrig mera vilja återvända! Men, Nu hade jag fått bort 20kg på ca 5 1/2 månad!
Och visst var jag stolt!
Hur roligt är det inte när man får sy in flera centimeter på byxorna som var för små när jag köpte dem?!
 
Och mitt nya mål?? Jo, 10 kg till ska bort! Hade bestämt att vågen skulle stå på 90kg innan skolan började i Augusti! Tror ni jag lyckades??
 
Här ska ni få jämförelsebilder från den årliga Partylite konferensen i mitten av augusti
 

 
-30 kg!
 
Så nu är det bara att köra på! För ännu är inte resan slut.. 
Har haft lite stillastående nu, men -31 kg ligger det på i dagsläget. Så mina 120kg har blivit 89kg!
 
Tänk om jag var tvungen att plocka 31 liter mjölk i ryggsäcken innan jag startar löpmattan?!
 
fotografering efter träningspasset (därav lite röd och rufsig)

 
Lite plock ur träningsprogrammet...





 
 
 Nu har ni fått ta del av min resa mot ett hälsosammare liv. Har lärt mig kontrollera stressen bättre och visst känner man sig piggare och smidigare när man fått bort så många kilon!
Har 4,5 månader kvar på mitt första år på Xtravaganza. Men när det året är över kommer jag nog att fortsätta som vanlig träningskund. Stormtrivs här!
 
Stort tack till alla coacher på Xtravaganza. Och ett speciellt tack till Pontus som pushat och stöttat mig så att jag tagit mig så här långt!
 
 
 
 
Kitty


5 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Ett stort, stort GRATTIS!
Härligt då man väl har bestämt sig och sedan hålla fast i sina beslut om att målet ska nås.
Superbra jobbat!

Anonym sa...

Jätte duktigt Kitty :D du är en inspiration för många!lycka till med resten!/Ancis

Anna Vattenkanna sa...

Kära Kitty! Grattis till det fantastiska resultatet! En sån beslutsamhet och klokhet du besitter.

Att vara frisk och må bra är bland det viktigaste i livet!

Kram

Karolina sa...

Wow Kitty!!! Grattis så väldigt MYCKET!!!! Du har gjort så oerhört bra jobb. Det är så super super duktigt!!!!

TAck för att delar med dig <3
Vi är så många som har gått upp i vikt och det så otroligt svårt att få bort kilorna. Några stycken 3-5kg går det men inte mer utan att få hjälp och coaching.

Så vacker du är i dessa nya bilder <3

Junitjej sa...

Imponerande! Du är grymt duktig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen