fredag 27 september 2013

Höstblommor och grönsaksskörd

Aspen står med brinnande röd-orange krona

Hösten smyger runt i trädgården, hade tänkt visa en färskare bild, men tydligen hade jag inte tagit någon helhetsbild på två veckor.. Nu har träden blivit ännu gulare! En del träd har tappat massor av löv och man ser verkligen att vintern väntar runt hörnet...



Det trevliga med hösten är ju att vi har flera senblommande skönheter som förgyller vardagen. Ett gott exempel är Syrenhortensian Hydrangea paniculata 'Grandiflora'.

Bakom hortensian skymtar köksträdgården.
Där börjar det bli lite visset, utblommat och överväxt.


Vit sidenklematis 'Paul Farges' (Summer snow) 27 sept. 2013
I porten klättrar den vita sidenklematisen 'Paul Farges' ivrigt vidare med sina långa revor! Den kom väldigt sent igång, så något tätt buskage har den inte bildat, men den är nästan i min ögonhöjd med sina små söta blommor nu.
Deras rankor är jätte vackra att använda i blombuketter och arrangemang.


 I klätterstöder av armering fajtas brytbönor och luktärter. De senaste dagarna har det varit kallare och regnat, dessutom kom lite snöflingor i onsdags! Vilken tur att jag var i Vasa på skolan och inte såg dem! Vill inte att vintern ska vara så nära som den faktiskt är... Detta väder har inte varit till luktärtens fördel. (Dessa bilder är tagna innan kölden)


Råddigt värre är det i köksträdgården! Det ligger björk- och asplöv blandat med barr över singel gångarna. blir nog att ta tag i en lövblåsare och snygga till lite. Hade EN jordgubbsplanta i våras. Har inte alls skött om den under säsongen, så nu har den stuckit iväg med långa armar åt alla håll! Jag smyg-gillar revorna, som egentligen är ett problem, men de är ju så fina och mysiga!

Inne i odlingslådan är det inte mycket bättre!
Regnet har slagit ner min Blåklint och Prydnadspumpan som brett ut sig långt över kanterna har tagit lite stryk och är brun och hängig. Några små pumpor ser vi till, men få se om det blir mer än en som är värd att skörda...


  


Blev inte många körsbärstomater. Mina plantor stod för länge i påsen! De torkade ett par gånger och fick ingen extra näring. Plantorna är fulla av blommor, men de är nog allt för sent ute!


 Har fått skörda gott om grönsaker i år! Jätteroligt!
Det är första gången som jag odlat så mycket ätbart. Helt premiär för mig var det på brytböna, grönkål, kålrabbi, frilandsgurka, prydnadspumpa, salladslök, polkabeta (eller betor överlag), mangold och hallon.
Nu när jag äntligen har mer utrymme för odling så är möjligheterna så mycket större!  
Snart får man börja planera nästa års procedur...

På "to do" listan för nästa år finns en hel del punkter. En av dem är de efterlängtade trädgårdsmöblerna till bakgården! Det blir åtminstone ett litet metallbord med två stolar i köksträdgården. Vill ha en bänk nedanför ladan där jag kan sitta och titta ut över grönskan med min tekopp och en tidning/bok, drömma om vad jag vill göra som nästa projekt, och bara njuta förstås!



 Utsikten från den kommande bänken...

Oj vad jag älskar min Mandchuriska valnöt!
Den har äntligen växt riktigt duktigt i sommar (ca 40 cm skulle jag gissa)!
I samma plantering ser man även tydligt hur hösten sätter färg på buskarna!




Ha en underbar helg!
Själv ska jag jobba på min praktikplats imorgon, men det blir nog bara roligt tror jag! :D


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen