onsdag 11 september 2013

Månadens favoritväxt - september 2013

Då var det åter dags!
Nu har det gått en månad till och september månads favoritväxt ska nomineras på Anna´s länksamling.
Kolla in den, för där finns många bloggares månads-favoriter!
 
 
Jag hade inte alls svårt att välja denna månad!
Det beror inte på att min trädgård saknar vackra växter så här sent in på säsongen. Det beror snarare på att det finns en NY höstblommande skönhet som jag förälskat mig i! Hade tänkt köpa några vita plantor också, så att jag skulle haft en grupp till av dem, men har inte hunnit fixa plats för dem...
 
Min favorit denna månad är alltså:
Anemone tomentosa 'Robustissima'
Höstanemone
 
 
Köpte tre plantor i slutet av sommaren. När knopparna slog ut i blom visste jag direkt att här vill jag plantera en större grupp! Så förra helgen skaffade jag två plantor till...

 
...Men har inte hunnit plantera dem ännu, behöver flytta på några andra plantor först...
 

 
Så snygg även sett bakifrån när de tre yttersta kronbladen är mörkare...
 

 
Flera stadier... Långt bak skymtar en utblommad Anemone med endast två kronblad kvar. Längre fram är knoppar och även blommor som nästan slagit ut. Den mera gröna "kulan" är en föredetting som numera helt saknar sin vackra rosa krage, men är rätt så dekorativ ändå.
I bakgrunden skymtar Echinacea purpurea 'Magnus' som var min favorit i augusti. Fortfarande vackert i blom! Bra kombo med Anemonen!


 
Vad månne oktober favorit bli?? Det får ni se efter den 10:e oktober då vi nominerar igen! Vem vet... Det kan ju i värsta fall redan finns snö på marken då...
 
 
 
Kitty

4 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Visst är den fin! Snyggt med många tillsammans tycker jag också. Men kära nån, tror du att ni har snö om en månad? Hoppas inte!

Kram

Drömgården sa...

Det var ungefär då snön kom ifjol om jag inte minns fel... så det blev en lång vinter! :(

Monica sa...

En riktig höstblomma! Håller med om att många tillsammans gör susen.
Tjingeling

Jannibele sa...

Anemonen må jo være den vakreste høstblomsten vi kan ha i hagen. Din var aldeles nydelig. Du har fanget så godt lys i bildene som fremhever dens skjønnhet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen