fredag 20 september 2013

En varm höst vilseleder växterna...

Vilken underbar höst vi haft!
Värmen har hållit sig inom räckhåll och vissa dagar har känts mer som "sensommar" än höst! Härligt soligt! Igår och inatt kom det efterlängtade regnet. Det är EVIGHETER sen det regnade senast!
 
Jag har haft rätt så fullt upp senaste tiden, så jag får ledsamt erkänna att min trädgård länats lite åt ödet den senaste månaden... inte ens vattnat har jag gjort även om det varit torrt! (får vara glad över de våta daggiga nätterna/mornarna). Men allt lever, förrutom en del av mina stackars sommarväxter som stått i krukor på de soligaste ställena.
 
Nya växter är inhandlade i varje fall, för de bruna sommarblommorna skulle ju ändå göras om till höst-/vinterplanteringar. Vet inte om jag är väldigt sent ute, men det var inget vidare utbud på låga gröna komplementväxter i trädgårdshandeln igår... Calluna och Silvergirlang står iallafall i beredskap i påsen (tillsammans med ett par Tulpan-påsar)
 
Men titta på Dagliljorna!
 
 
De har fått för sig att de ska göra en blomning till!
Deras långa gräsliknande blad hade börjat vissna lite, men plötsligt växer det fram en ny stjälke med knoppar som flitigt blommat de senaste dagarna!


 
Detta är en sort som jag saknar namn på, vilket är jättesynd, för jag tycker att den är så vacker! Den gula färgen bryts i en ton av lime och blomman är dubbel och fyllig!
 
Ni har väl hört om Finlads vita ros, även kallad "Midsommarros"?!
Rosen har sitt namn av en orsak, vilken är att den blommar efter midsommar!!!


 
Nu är det så att mina buskar har fått för sig att de ska ge mig glädje ett varv till!
Hoppas de inte blir så vilsna att det påverkar nästa års blomning....


Finlands vita ros, Rosa pimpinellifolia plena.
Efter blomningen får rosen vackert plommonfärgade nypon som är vackra att använda som dekoration.
 
 
Ha en trevlig helg alla!
 
 
Kitty
 


3 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg kender desværre ikke navnet på din skønne daglilje-men tror du ikke du kan finde den på nettet?
God Weekend
JetteMajken

Drömgården sa...

Kanske det kunde vara Hemerocallis ‘Double River Wye’. Hittade en bild på en blogg som var grymt lik min daglilja.
http://evart.se/wp/?p=1762

Liljas Corner sa...

Jamen va roligt med rosknoppar nu! Jag har tänkt plantera midsommarros mellan infarten och garaget, i dikeskanten. Det är bara det att det är grus där, så jag borde fylla upp med jord på nåt sätt.

Hoppas du får lite trädgårdstid nu i helgen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen