onsdag 20 maj 2015

Krypblågull 'Stairways to heaven'

I höstas grävde jag om nästan halva entrérabatten eftersom Knölklockan och Toppklockan börjat härja vilt där! Dessutom har jag konstaterat att rabatten har flera vackra perioder, men även gröna perioder och ganska tråkig på våren.

En av perennerna som planterades var krypblågull. Den kommer upp tidigt på våren med lila-gröna brokiga blad och står nu som bäst fylld med knoppar som jag väntar att ska slå ut i blå-lila. En riktigt söt perenn. Senare förändras bladen till vit-gröna och perennen blir ett blickfång när den är så mycket ljusare i bladen än allt det gröna runt.

Krypblågull, Polemonium reptans 'Stairways to heaven'
Krypblågull: 
Trivs i sol och väldränerad jord, 
blir 25-40 cm hög och blommar juni-augusti.



Visste att jag ville ha fler av denna, så förra veckan åkte jag iväg och handlade två nya som planterades i samma rabatt.
Tror det blir bra med tre av samma sort som upprepan i rabattkanten med sina fina blad!


Det fina med perennen ser ni på bilden nedan som är tagen i oktober. Den visar hur grön Blågullen fortfarande är när de andra redan blivit gula!


Vill ne se vad annat som planterade i rabatten så kan ni kika in HÄR.


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen