måndag 8 juni 2015

Entrérabatten blommar upp!

Nu är det grönt i blomrabatterna!!
En del har redan slagit ut i blom här och var i éntrerabatten, som exempelvis Krypblågull. Plantan på bild är en av de som planterade nu i våras, men längre fram i rabatten har den som planterades i höstas vuxit sig jättestor redan! (syns på bild lite senare)



Nu börjar de flesa av lökarna öppna sina knoppar eller står redan helt i blom. Jag är riktigt nöjd med kombinationen av lökar i rabatten, men det kunde finnas utrymme för mer lökar. Mitt problem är väl att jag har så mycket perenner där att det börjar bli lite trångt att få in mer än såhär... Finns en del andra Alliumsorter som ännu inte knoppat, utan kommer senare. Hoppas bara att jag inte placerat dem så att perennerna täcker över dem innan. Problemet är att jag inte riktigt minns vilka jag satte här...


Nedan ser ni en av de nysatta tulpanerna som ännu inte är helt utslagna, Tulipa 'Blue Parrot'. Knoppen ser nästan ut som om tulpanen har något fel, men tror den blir riktigt vacker när den fått mogna och kommer till sin rätt. Intressant är den i varje fall!


Allium och tulpanerna 'Queen of night', 'Candy Prince', 'Blue Parrot' och någon enstaka vit och rosa tulpan som hängt med några år... Blev lite glest med 'Queen of night' i den här endan eftersom tre av dem gick av när vi hade så starka vindar.


Tulpanerna har lite olika höjder och slår ut i blom på lite olika tider. Några enstaka tulpaner från 2-3 år tillbaka har orkat blomma i år i övrigt är det nog bara Allium som kommer troget år efter år.



Dvärgiris. Den sprider sig bra och kan delas. Blommar rikligt, ibland kommer en blomning till på sensommaren.

Nu är det inte länge kvar på utlottningen här på bloggen! Gå in här och delta!


Kitty

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Fint med så mycket lökar i rabatten. Och krypblågullen var ju supersöt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen