måndag 1 juni 2015

Mera ätbart i våra krukor!

I år tänkte jag köra med mera ätbart i mina sommarplanteringar. 
Jag har redan planterat två lådor med olika typer av kryddväxter, både ettåriga och fleråriga. Dessa ska sedan få stå på terassen, men innan den är tvättad och oljad så får de stå i köksträdgården.


I den första lådan har jag Citrontimjan, vitbrokig Oregano, Jordgubbsmynta, Curryeternell, Stevia och Vinterkyndel.


Curryeternell
Curryeternellen och brokig oregano är de som ljusar upp och skiljer ur i planteringen.
Den gulbrokiga timjan gör sig också fint i framkanten medan stevia och myntan ska få ge lite grön höjd i bakgrunden. 
Jag har försökt att blanda olika färger, höjder och bladformer i båda lådorna.

Vitbrokig oregano
Den andra lådan består av Kyndel, Kryddsalvia, Fransk Dragon och Citronmeliss.
Kyndeln var ett ganska klart alternativ till kanten och jag valde att placera två salvia i mitten för den brokiga färgens skull, (även om jag sällan använder det i matlagningen). Även här har jag grön höjd i bakgrunden i form av citronmeliss och fransk dragon.


Kyndel
Kryddsalvia
Fransk dragon
Nu har jag även fått sått mera frön inne och bönorna jag sådde 20:e maj börjar bli riktigt ståtliga!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen